1.6

Venetianskan

En yngling från Milano, Julio, kommer till Venedig där han förälskar sig i Valeria och bestämmer sig för att skicka ett budskap till henne genom hennes tjänsteflicka Oria. Även Valeria förälskar sig i Julio men under tiden blir en annan adelsdam, Angela även hon förälskad i Julio och tvingar sin tjänarinna Nena att ordna ett möte åt henne. Nena gruvar sig och ber bäraren Bernardo om hjälp.

Originaltitel Venetianskan
Regissör Ingmar Bergman
Manus Bertil Bodén, Giacomo Oreglia
Genre Drama, Kortfilm, 50-tal
Skådespelare Folke Sundquist, Maud Hansson, Eva Stiberg, Gunnel Lindblom, Helena Reuterblad, Sture Lagerwall

HerrArne
2013-05-10
Svag trea. Som att titta in i ett dammigt teatermuseum. Gondolen - inte mycket större än ett badkar - är hur kul som helst.
Andravåningen
2008-03-07
Tidstypiskt och på så vis både charmigt och illa åldrat. Ovanligt tjatig historia. Efter att ha kämpat mig igenom hela Bergmans femtiotal är mitt tålamod sannerligen kort när det gäller slemmiga muntergökar i stil med Bernardo. Väger jag in mitt personliga agg och min allmänna svårighet att förstå det här formatet i teater, så hamnar produktionen i botten av det jag sett av Bergman.