Vaxkabinettet

En skulptör, Henry Jarrod, som gör vaxfigurer lämnas att dö i elden av sin medhjälpare, som har satt deras vaxkabinett i brand för att ta ut försäkringspengarna. Efter en tid återvänder dock Professor Jarrod, och han ska sammanställa ett nytt vaxkabinett. Innan utställningen öppnar sker dock ett antal mord. En kvinna tycker sig känna igen Professor Jarreds vaxfigur som föreställer Jeanne D'Arc... figuren liknar hennes försvunna väninna...

Originaltitel House of Wax
Regissör André De Toth
Manus Charles Belden, Crane Wilbur
Genre Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium, 50-tal
Skådespelare Charles Bronson, Carolyn Jones, Vincent Price, Frank Lovejoy, Angela Clarke, Paul Picerni, Phyllis Kirk, Paul Cavanagh

2019-01-31
Skön mys- pys rysare med en Price som glider runt i rullstol & berättar gory mord detaljer.#) Skoj också med en ung uppumpad Bronson som mute. Ganska läckert med 3D effekter redan 1953. Väl värd 30kr för denna smått kultiga rulle.
martineden
2018-09-07
[rek. 4] En riktig skräckfilmsklassiker och en av Prices mest kända roller. Filmen är i många avseenden av standardtyp, även om den är väldigt välgjord. Manuset är dock ganska enkelt och är lite för endimensionellt i dramaturgiskt avseende. Det finns dock mästerliga scener här och scenen med smältande vaxdockor känns monumental! Jag gillar faktiskt scenerna som är gjorda för att maximera filmens 3D-teknik, finner dem oerhört charmiga och tilltalande, fast de inte har något med storyn i sig att göra. Bra!!! 3+
lamotta
2017-08-26
Bra film. Men nästa sak dom trycker upp mot kameran för att bättre illustrera 3D-effekten kör jag upp i arslet på regissören.
BrutusBeefcake
2016-09-20
Filmen hade varit intressantare om den enbart bestod av Price som åkandes i sin rullstol återberättade historier om vaxdockorna. Finns ju en del bra här, men mestadels ganska tråkig tyvärr. (6-/15)
gjoob
2016-08-14
Mysig "skräck" som inte är det minsta skrämmande eller ens spännande och lite småseg. Vincent Price är som Vincent Price brukar vara, men utöver det är filmen ganska ljummen och förmodligen inte alls samma sak idag som den var 1953.
Hypostas
2016-06-19
En härlig mysrysare med Vincent Price och finfina vaxdockor i huvudrollerna.

2015-08-11
Fin uppvisning av "vaxdockor" samt bra skådespel. Men filmens manus ger varken någon känsla av skräck eller för den skull ens spänning. Det är i mina ögon en ytterst blek film. Men så har jag vanligtvis ganska svårt att uppskatta film från denna tidsålder. 3/10

2014-10-03
En besvikelse. Vincent Price är alltid trevligt men mycket mer är det inte. Lättläst twist och fylld med märkliga individuella beslut. En händelse i slutet överraskade mig - det tillsammans med en lite småmysig stämning gör att detta trots allt är en stark tvåa.
Sznax
2014-09-23
Mustig Price ger karaktär åt en film som annars inte är så mycket att ha. En del snygga kulisser, lite kul 3d effekter och förvånansvärt skrämmande. Men krampaktiga karaktärer och ett manus som saknar för mycket. Betyg 5.8
KimEkberg
2014-09-21
ruskigt och kusligt, speciellt en väldigt snygg inledning. känns ändå speciellt på nåt vis att kolla på äldre 3Dfilmer, mer rustikt på något vis, man får en känsla av rummets materialitet. men det är väl för att de nya rummen bara är gjorda i datan, som själva styrkan i tekniken försvinner lite. det känns som att komma åter till dr.phibes universum, den här filmen måste nog varit något av en förebild.