3.3

Våra bästa år

En klassisk kärlekshistoria om två studenter med olika bakgrund och politisk hemvist som studerar vid samma universitet.

Originaltitel The Way We Were
Regissör Sydney Pollack
Manus Arthur Laurents
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Robert Redford, Lois Chiles, Viveca Lindfors, Bradford Dillman, Patrick O'Neal, Barbra Streisand, Allyn Ann McLerie, Murray Hamilton, Herb Edelman, Diana Ewing, Sally Kirkland, James Woods

Sheepy
2022-11-05
Trevligt melodram med en relativt tunn handling men som vägs upp av starka skådespelarinsatser. Ledmotivet binder ihop filmen väl och jag är mycket svag för filmer som utspelar sig över en lång tidsperiod. Slutet är även (om än realistiskt) relativt modigt för denna typ av film.
Memmem
2022-09-25
Romantik med förhinder! Denna film handlar om attraktionen hos en stilig student. Den övervinner till och med det starka politiska intresse en studentska har. Hon finner sig i hans skämtande med hennes verksamhet och han dras till henne och hennes lägenhet när det saknas hotellrum. Robert Redford är stilig, rent av vacker, i huvudrollen. Här spelar han ovanligt mjukt och visar flera känslor. Det finns ett band med hjältinnan Barbara Streisand, men det fungerar inte fullt ut. Bägge spelar dock väl. Övriga skådespelare finns endast i bakgrunden, men gör en god insats. Musiken är mjuk och romantisk och fick en Oscar. Bilderna kommer från Östkusten och Kalifornien: universitet, hotell, lyxiga bostäder, gatuscener, sandstränder. Filmen var trevlig att se, men knappast över medel. Mycket är överhoppat från romanen dramat bygger på, framför allt mot slutet. Betyg: 3+
Albion
2022-09-22
Jag hade stora förhoppningar på den här filmen, inte minst pga Sydney Pollack som regissör. Men det slog inga gnistor om det här. Ett omaka par, idealisten Streisand och överklasstudenten Redford, som egentligen aldrig passade ihop vare sig i manus eller i själva utförandet så med tanke på det så var det kanske väldigt perfekt sammansatt casting kanske. Men jag saknade kemin och då sviker intresset också, så visst blev jag nog allt lite besviken. Men det är ingen dålig film, även om det till slut är ledmotivet som är filmens stora behållning. Betyget blir en 3;a
Razzel
2013-01-30
Rakt igenom en bra film helt enkelt, utan att briljera någonstans. Och jisses vad vacker Streisand var i unga år..
mammene
2013-01-29
Det här var bättre än jag trodde, en kärlekshistoria där man tar karaktärerna och kärleken och livet på allvar, samtidigt som det utfördes med en glättig ton. Intressant tid och miljöer och Robert Redford som jag är svag för. Man fick man fram att allt inte är så enkelt som det verkar. Så trean är stark!
Gigi1943
2013-01-29
Betygsatte denna film för ett bra tag sen, men har nog inte skrivit nån kommentar. Den är helt okej, men jag tycker det är så märkligt med vissa kärlekshistorier när parterna bara försvinner och inte ens har intresse av barn som föds. När jag nu såg den för andra gången så hae jag glömt allt utan själva slutet (kände igen hennes hår och då förstod att jag sett den tidigare). Inga djupa spår hos mig alltså. Men jag älskar både henne och honom som skådisar.
emmacecilia
2013-01-26
Å, mycket bra och fint allting.
AmyTatti
2013-01-26
Det är intressant att se en kärleksfilm där två personer på samma gång är så rätt och så fel för varandra, men smärtsamt också. Det känns realistiskt på något vis, vilket ganska få filmer om kärlek gör. Där finns ett ovanligt men viktigt budskap.
Berniey
2013-01-26
Tråkig film med mycket dialog! Inte ens speciellt välgjord och filmen känns väldigt gammal!
larox
2013-01-26
filmen fångade mig verkligen, upplever att det är en tidstypisk 70-talsfilm. Fantastiskt skådespel, intressant innehåll och lite sorglig. Robert Redford var en riktig snygging, det hade jag glömt!