2.8

Vampyren - en erotisk mardröm

En vampyr förför sina offer, som nästan alla är kvinnor, innan hon tömmer dem på blod.

Originaltitel The Vampire Lovers
Regissör Roy Ward Baker
Manus Michael Style, Tudor Gates, Harry Fine
Genre Skräck, 70-tal
Skådespelare Jon Finch, John Forbes-Robertson, Peter Cushing, Ingrid Pitt, Pippa Steel, Madeline Smith, Dawn Addams, George Cole, Kate O'Mara, Douglas Wilmer, Ferdy Mayne, Charles Farrell, Janet Key, Kirsten Lindholm, Harvey Hall

fisk0
2020-03-13
Inte en av hammerproduktionens bättre vampyrfilmer. Cushing och några andra gör bra ifrån sig, men över lag är skådespeleriet inget vidare. Materialet de har att röra sig med är inte så mycket bättre. Finns absolut grunder till en bra vampyrfilm här, men inga karaktärer känns trovärdiga. Hela historien liksom snubblar sig fram, där både framsteg och motgångar mest tycks hänga på slumpen och ingen verkar ha någon vidare slutledningsförmåga.
martineden
2019-12-01
En ganska schizofren film som å ena sidan är en gotisk och atmosfärisk berättelse med en suverän Ingrid Pitt i huvudrollen. Å andra sidan förefaller filmen vara regisserad av en hormonstinn tonårspojke som utan finess stirrar på dekolletage. Filmen har dock många försonande drag och är oftast Hammer när de är som bäst, inklusive Peter Cushing. Manusmässigt är den ganska stabil och jag måste medge att jag gillar den. Bra! 3+/4-
ModestyWilde
2017-09-07
Sexig Hammer-film med glimten i ögat och lagom kuslig mysstämning. Ingrid Pitt och Peter Cushing lyfter filmen. En svag 4:a bara för att jag tycker att den är en liten pärla ... men annars hade den bara fått en svag 3:a ...
Lyndon
2015-12-29
Sannerligen inte särskilt bra, men Ingrid Pitts stora... ehh talanger höjer filmen ett snäpp.
niebaotan
2015-12-02
Annorlunda och kul av Hammer. Kanske ingen markvardig film i sig men stamningen ar harlig, skadespeleriet bra och den ar betydligt sexigare an manga av Hammers andra produktioner. 3+
haajen
2014-09-21
Same, same med en liten lesbisk twist. Skön, stämningsfull film med Cushing och Pitt som självklara höjdpunkter. Inte klockrent men för fans är det trevliga 90 minuter.

2013-08-07
Sexig och spöklik film där Hammer framgångsrikt förnyar sitt gamla gotiska koncept. Ingrid Pitt är suverän på alla de sätt, och Peter Cushing jobbar på i en ganska otacksam roll.
Ondskapt
2012-08-11
Fylld till bredden med snygga kvinnor, tillsammans med Hammer-stämning och massa snygga miljöer, ett bra tempo och en icke-trött tagning på vampyrer gör det här till en njutning.
AirikrStrife
2012-02-24
Synd att inte Christopher Lee hade rollen som den svarta ryttaren (han var erbjuden den) hade varit ÄNNU mer stämningsfull ifall han hade haft den rollen.
Robkiller
2011-06-08
Alldeles för seg... den är dock från 1970 så att den liknar andra filmer från den perioden är väl normalt.