3.3

Välkommen till Sarajevo

Året är 1992, första året av de bosniska serbernas belägring av Sarajevo. Handlingen kretsar kring den brittiske journalisten Michael Hendersom, en av de korrespondenter som bevakar situationen i det belägrade Sarajevo. Upplevelserna av kriget får honom att överge sin journalistiska objektivitet. En dag beslutar han sig för att smuggla ut en bosnisk flicka som han tar med till sitt hem i London. Filmen Välkommen till Sarajevo skildrar kriget i Bosnien och gör en kritisk granskning av massmediernas roll. Efter boken Natasha's Story av Michael Nicholson.

Originaltitel Welcome to Sarajevo
Regissör Michael Winterbottom
Manus Michael Nicholson, Frank Cottrell Boyce
Genre Drama, Krig, 90-tal
Skådespelare Woody Harrelson, Stephen Dillane, Marisa Tomei, Kerry Fox, James Nesbitt, Emily Lloyd, Emira Nusevic, Goran Visnjic

2021-04-27
Den här var rätt okej...
jonbo
2016-08-21
Djupt tragiskt att inse vilken värld somliga tvingas leva i.
Jompalompier
2013-01-07
Gripande och väldigt obehaglig. Mycket sevärd.
Jonas77
2012-03-23
Verklighetsbaserad och gripande, och bra skådisar.
Ghostface
2011-07-04
Stark och väldigt "in på skinnet" hela vägen.
2009-10-05
Budskapet står högt ovan filmen som sådan. Väldigt obehaglig men inte något större mästerverk. (8+/15)
Bashes
2008-02-29
Jag tycker bara att det var en bouns att se "Välkommen Till Sarajevo", i och med att min klass fick se den på en media-lektion. Hade inga större förväntningar på denna, men jag tycker den överraskade. Spännande och rörande på vissa ställen.
arroy
2007-09-09
skälet till att den fick en fyra o inte en trea var nog att jag såg den på bussen till Sarajevo (ganka känslosamt), men om man ska sen en film om Bosnien kriget så skulle jag rekomendera Warriors.
snoqalf
2007-06-18
Kändes lite som "the Killing Fields". Fast den här var inte lika bra. Tyvärr.
cluster-
2007-05-29