3.8

Vägen hem

En ung man återvänder till sin hemby efter att hans far har dött. Hans mors sorg och saknad är stor och hon vill att fadern skall begravas enligt de gamla traditionerna. På begravningen dyker fler än hundra av faderns gamla elever upp för att hjälpa till att bära kistan den långa vägen hem och visa sin uppskattning för deras gamle byskolelärare. Omtumlad av känslor minns sonen historien om kärleken mellan en ung kvinna och byns nye byskolelärare, en historia om kärleken mellan hans mor och hans far.

Originaltitel Wo de fu qin mu qin
Alternativ titel The Road Home
Regissör Zhang Yimou
Manus Bao Shi
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Sun Honglei, Zheng Hao, Zhao Yulian, Li Bin (I), Zhang Ziyi

Skapad 2019-12-23 av niebaotan
Ett fascinerande och berörande drama om en ung kvinnas kärlek till en lärare i den kinesiska landsbygden. Händelserna går att sammanfatta kort men dess stillsamma och lugnande drag får detta att...   Läs mer »

2012-02-21
Vilken fantastisk kärlekshistoria, jag är helt tagen då jag inte väntat mig nått speciellt.
Gigi1943
2012-02-17
En klar fyra, den var både vacker och romantisk, kanske inte så spännande men fullt njutbar och var ju flickan så vacker!
Rele
2012-02-17
Jag tyckte om den här vackra filmen.
Poeten
2011-12-28
Blev lite lurad av höga poäng här på filmtipset. Visst är det en fin historia, men det är långt ifrån en så fantastisk film som jag fick för mig att det skulle vara, efter att ha sett förväntad poängsättning. Historien är i bästa fall en spännande minimalistisk vinkling av en kärlekshistoria, i sämsta fall lite väl banal. Helt ok rulle att se, men förvänta dig inget mästerverk.
hsimpson
2011-07-24
Halvdant skådespeleri och lite väl tunt och sliskigt, men ändå en stabil film. Som vanligt när Yimou är i farten så är det ruggigt snyggt, och det är en fint berättad historia som är lagom lång. Saknas mycket för fullpoängaren, men ändå en trevlig bekantskap.
Scriptures
2010-10-23
Vackert och sockersött, på ett nyttigt sätt.
hyochan
2010-08-16
Lågmäld och fint skildrad historia.
RJ
2010-05-25
Överspelad på många ställen, men jag blev ändå riktigt berörd... brukar inte gillar sliskiga historier, men detta var ändå vackert.
LaDecima
2010-05-03
Väldigt fin, som traditionalist älskar jag den.
troi
2010-01-27
Slogs av hur obefintliga de mänskliga skillnaderna är trots de stora kulturella skillnaderna.