2.8

Utan ont uppsåt

Megan är en ambitiös journalist som skall intervjua Gallagher, sonen till en död maffiachef. Megan vet inte att hon blir manipulerad av en FBI-agent. Han hoppas att hon skall genomskåda en koppling mellan Gallagher och den försvunne ministern.

Originaltitel Absence of Malice
Regissör Sydney Pollack
Manus Kurt Luedtke
Genre Drama, Romantik, Thriller, 80-tal
Skådespelare Paul Newman, Sally Field, Bob Balaban, Melinda Dillon, Luther Adler, Barry Primus, Josef Sommer, John Harkins, Don Hood, Wilford Brimley, Arnie Ross, Phanie Napoli, Shelley Spurlock

RustyFilm
2016-12-11
En intelligent historia om hur en journalist utnyttjar sin oförtjänta makt för egen självhävdelse. Filmen visar hur den sjuka journalistmakten drabbar offret. Den drabbade spelas suveränt av Paul Newman. Här lyckas dock den drabbade att i viss mån knäppa journalister och rättsväsendet på näsan. Skulle behövas även i verkliga livet ibland.
Bomkia
2015-01-01
Jag uppskattade manuset och Newman är riktigt bra och fick en välförtjänt Oscarsnominering. 4-
Zipper
2014-07-21
Engagerade inte ett smack, tyvärr.
Dele
2014-02-01
Svag fyra till en välregisserad historia som tappar ngt i slutet, men har en uppfriskande och sympatisk vinkling.
ClintanTheKing
2013-10-06
Helt okej drama. Newman och Fields spelar bra ihop.
yrkeschaufföre
2012-02-22
Bra skådespel i en medioker historia.
jenny_aeb
2010-11-18
Ja, Paul är het :)
kennert
2010-11-14
Började bra,men slutet blev lite avslaget.
nisseman
2007-09-18
vilken mossig pressetisk moralkaka. den här filmen skulle inte ens duga som underlag till en etiskdiskussion på journalisthögskolan, svaren är för givna.
Therecensent
2006-10-12
Som sagt, en seg film. Newman lyfter filmen en aning dock.