3.2

Urladdning

Mae flyttar tillbaka till sin hemstad efter en misslyckad sejour i storstaden. Hon gifter sig med en snäll och lugn fiskare som vill ta hand om henne. Men Mae blir snart uttråkad på hemmafrulivet.

Originaltitel Clash by Night
Regissör Fritz Lang
Manus Alfred Hayes
Genre Drama, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Barbara Stanwyck, Paul Douglas, Robert Ryan, Marilyn Monroe, J Carrol Naish, Keith Andes, Silvio Minciotti

fisk0
2023-11-17
Riktigt fint drama av Fritz Lang. Möjligt att lite av udden slipats ned av Hayskoden, men det funkar fint ändå. Nog är den pratig, men jag tycker den lyckas undvika "filmad teater"-känslan genom sitt fina foto, musik och genom att den låter såpass mycket ändå förmedlas genom filmkonsten. Karaktärerna är underbart väldefinierade och det är ett sant nöje att se de tre huvudpersonerna spelas ut mot varandra. Känns som att Joe och Peggy nog egentligen skulle haft en större roll som klippts bort för att hålla ned speltiden, och det hade absolut varit trevligt att se mer av dem, men hade det skett på bekostnad av Maes, Jerrys och Earls karaktärisering så gjorde klipparna nog rätt val. Fadern och farbrodern var väl de enda karaktärerna som inte fungerade helt för mig, men de blev aldrig något riktigt störningsmoment. Älskade hur karaktärerna verkligen fick uttrycka sin livsfilosofi så att man fick en bra känsla för deras motivation i den större konflikten, och för den delen det självbedrägeri som pågick. Det är snubblande nära femman, men jag tror det lutar åt en stark fyra för stunden.
KimEkberg
2018-01-02
Bra Americanakännsla, och cast. Finns mycket fina bitar, och nerv och hot om våld när könsroller når sina bristningsgränser - men känns också lite svulen och tv-teatermässig i det långa loppet.
goeran
2016-01-20
Fritz Langs melodrama Clash by Night från 1952 är måhända inte någon av hans större filmer men Barbara Stanwyck, Paul Douglas och Robert Ryan i huvudrollerna och det snygga fotot höjer filmen över medelmåttan.
Gigi1943
2014-10-09
NU FÅR JAG SKÄRPA MIG! Så här kommenterade jag denna film efter första titten: "Räcker med en mycket svag trea, jag är trött på den här typen av pratfilmer, liknar Linje Lusta med skrik och bråk och knappast någon handling alls, skulle kunna vara ett teaterstycke ..." Jisses, nu har jag sett den en gång till och är nog på ett helt annat humör, för betyget for i höjden till en fyra! Vad händer om jag ser den en tredje gång? Uj uj uj. Njöt verkligen av den!
Werim
2014-07-05
Känner inte igen Fritz Lang i den här filmen. Den är väldigt annorlunda jämfört med hans andra filmer. Filmen är helt okej och Marilyn Monroe är ett positivt tillskott. Men den är aldrig bättre än helt okej. Sevärd? Njä.

2013-12-09
Riktigt bra tycker jag! Nästan 4a i betyg!
NtoNW
2013-09-15
Emellanåt riktigt fint, men när de STORA scenerna sätter igång så blir det lite för mycket. Kul med Paul Douglas karaktär, måste se mer med honom. Synd att han inte gjorde så många filmer av klass.
precineadd
2013-02-07
Fantastisk såpa, jämn och skickligt gjord; liksom föregående Rancho Notorious märkligt förbisedd och underskattad. Det är helt klart en av Langs allra mest ambitiösa/seriösa USA-filmer.
Astrojacob
2012-07-12
Ingen av Langs bättre men den tar sig sakta och segt upp på en svag Fyra. Kul att se en seriös roll av Marilyn och Paul Douglas en skön typ. Storyn lite väl dramatisk men bra intrig och bitvis lite hetta. Svag Fyra dock. Lang gjorde flera bättre...
Albion
2012-04-14
Detta relationsdrama blev en ren besvikelse och det är med råge Fritz Langs sämsta av de jag sett hittills. Rejält överdramatiserad och med alltför stort överspel från alla inblandade, Marilyn Monroe möjligtvis undantagen. Dessutom känns Stanwycks rollfigur allt annat än trovärdig. Betyget räcker bara till en 2;a