Uprising

18 januari, 1943. Nazisterna gör ytterligare ett tillslag i Warszawas getto för att samla in judar för deportering till dödslägret Treblinka. Men den här gången är det något som är annorlunda. Beväpnade män och kvinnor från den judiska motståndsrörelsen genomför, på given signal, en anmärkningsvärt modig strid för frihet.

Originaltitel Uprising
Regissör Jon Avnet
Manus Paul Brickman, Jon Avnet
Genre Drama, Krig, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Donald Sutherland, Jon Voight, Sadie Frost, Cary Elwes, Hank Azaria, Leelee Sobieski, David Schwimmer, Alexandra Holden, Jesper Christensen, Stephen Moyer, Radha Mitchell, Mili Avital, Eric Lively, John Ales, Andy Nyman, Luke Mably, Ben Crystal

kus
2007-01-18
Bra fil om Warszawas getto. Tror att mycket av historien är hämtad från Leon Uris bok, "Mila 18". En mycket bra bok, länge sedan jag läste den dock.
strinne
2006-11-02
En bra film om det judiska motståndet i Warszawas getto. Extramaterialet med intervjuer och dokumentära inslag var intressant.
pyramid
2006-05-26
Bra!!
m86
2006-04-27
Lika gripande och spännande som alla andra andra världskriget-filmer!! Schwimmer är bra här!

2006-04-22
många skådisar var otroligt dåliga, men själva storyn var bra, och som film... tja en svag fyra!
Thorning
2004-10-28
Kändes mest oseriöst att se Schwimmer i en såpass seriös film. Tyckte den var med beröm godkänd.
Papagiorgio
2004-10-12
Helt ok film om en av 2:a världskrigets mest heroiska händelser som väcker tankar. Parallellerna mellan det judiska motståndet i Warszawa och den palestinska intifadan är slående, likaså likheten mellan Nazitysklads och Israels krigspolitik.

2004-03-21
Den här historieundervisningen fick man i högstadiet och gymnasiet.
uCj
2004-02-01
Ett slående citat finns på IMDB: Other than what is seen on the surface, this is an absolutely terrible movie, highlighted by miscast actors and cringe-inducing dialogue ("You are all under arrest!").
uCj
2004-02-01
Jag hade inga höga förväntningar men blev ändå väldigt besviken på de medelmåttiga skådespelarna. Alla var inte dåliga, men alltförmånga passade inte in alls.