2.9

Uppsving

Det unga och framgångsrika paret Janne och Katri från Helsingfors har bra jobb inom IT-branschen, förmögna vänner och ett vackert hus i ett lyxigt villaområde. I sin strävan att överträffa sina vänner när det gäller extrema resmål kommer de i kontakt med ett företag som erbjuder unika rollspelsresor. Tanken är att paret ska ta semester från hela sitt framgångsrika liv för att lära känna sig själva. De nappar på förslaget och får flytta in i en nedgången lägenhet i Helsingforsförorten Jakobacka. De ser fram emot att leva där i fyra veckor med pengar som motsvarar arbetslöshetsersättning men snart sätts deras förhållande på prov då resan visar sig vara mer verklig än de förväntat sig.

Originaltitel Nousukausi
Regissör Johanna Vuoksenmaa
Manus Mika Ripatti
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Petteri Summanen, Tiina Lymi, Kari-Pekka Toivonen, Juha Veijonen, Katja Kukkola, Vilma Juusonen, Antti Virmavirta, Ville Virtanen, Satu Paavola, Tobias Zilliacus, Heli Sutela, Lawrence Kennedy, Hannu-Pekka Björkman

gjoob
2018-09-02
Emellanåt rolig, emellanåt fjantig och överdriven. Inget nytt under solen, men funkar för stunden.

2007-01-24
Finns faktiskt inget bra med den här filmen, höjdpunkten kan ha varit flashen av Tiina Lymis bröst under ca en sekund vid ett skede av filmen.. Kan en film vara mer ytlig och ogenomtänkt?
trailer
2005-12-11
Sevärd, ibland dråpligt rolig och en nyttig utflykt i klasskillnaderna. Bra soundtrack!
fionka
2005-11-16
lite osannolik ibland, kunde de tex inte genast räkna ut det där med "IH"?!, men annars bra.
astenroos
2004-10-20
hyfsad bra, men alla måste ha sett liknande filmer. Grannen på jakobacka räddade filmen
cassiopeia
2004-08-29
Jo, visst har vi sett en del av det här förr och visst kan man räkna ut ett och annat på förhand, men delar av filmen är ändå så klockrena att jag utsett den till den bästa finska film jag någonsin har sett.