3.2

Upp till kamp med Don Camillo

Den tredje komedin i serien av filmer om striderna, i en liten italiensk stad, mellan prästen Don Camillo och den kommunistiske borgmästaren Peppone. I filmen utkämpar Peppone och Don Camillo en hård valkamp och Peppone är frestad att inleda en romans med ung kvinnlig partikamrat från staden.

Originaltitel Don Camillo e l'onorevole Peppone
Alternativ titel La grande bagarre de Don Camillo, Don Camillo's Last Round
Regissör Carmine Gallone
Manus Giovanni Guareschi, Leonardo Benvenuti, Agenore Incorocci
Genre 50-tal, Komedi
Skådespelare Fernandel, Gino Cervi, Leda Gloria, Manuel Gary, Giovanni Onorato, Claude Sylvain, Gaston Rey, Umberto Spadaro, Memmo Carotenuto, Guido Celano, Marco Tulli, Carlo Duse, Luigi Tosi, Gustavo de Nardo, Stefano Alberici

goeran
2005-03-05
Jag tycker att denna tredje film i serien om Don Camillo och Peppone inte är riktigt lika bra som de två första filmerna (Don Camillo och hans lilla värld resp Don Camillos återkomst). Det beror kanske på regissörsbytet men det känns som att samhälls- och miljöskildringen inte är riktigt lika djup och poetisk. Det hindrar inte att även denna tredje film är rasande underhållande och humoristisk. Fernandel är som vanligt helt suverän och filmen är sammanfattningsvis klart sevärd.