3.2

Upp i det blå

8-åriga Pottan ska på ponnyläger, tror hon och hennes föräldrar. Men av misstag hamnar hon på en skrotgård. Hos några riktigt märkliga typer. Motvilligt tar de hand om Pottan som snart upptäcker deras hemlighet.

Originaltitel Upp i det blå
Alternativ titel Up in the Sky
Regissör Petter Lennstrand
Manus Petter Lennstrand, Martin Olczak
Genre Komedi, Familjefilm, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Mira Forsell, Adam Lundgren, Gustav Funck, Petter Lennstrand, Shebly Niavarani, Ida Engvoll, Susanne Thorson, Eric Ericson, Niklas Hermansson, Björn Carlberg

Mysharry
2020-10-07
Ganska typiskt svensk film, lite krystat och påklistrat. Men sjuåringen älskade den, även om han inte hängde med på allt. Även jag sögs in. Mysig, med udda figurer. Fyraåringen skrattade åt dockorna, men tröttnade snart.
2019-07-05
Inte riktigt vad jag hade förväntat mig men det här är faktiskt en av de bättre svenska filmerna som gjorts på senare år.
2019-02-06
Jag såg den för egen del. Handlingen påminner som ett barnprogram. Det är för lågintellektuellt och osannolikt för mig, men som barnfilm är den ändå ganska originell. Det som överraskar mig mest och jag uppskattar mest är nog regin. Den känns mer klassisk än 2010-tal. Det är genomarbetat och tempot är återhållsamt. Öppningsscenen är fin. Ett par charmiga scener, annars tycker jag att det är dåligt med humor. Inte helt säker på om det går hem hos alla barn med det lägre tempot, den ganska seriösa framtoningen och längden. Lennstrand är ju något av en svensk muppfader. Ofta är figurerna antingen dryga och självsäkra eller försynta och osäkra.
piotr
2017-08-22
En av de bättre svenska barnfilmer jag sett på länge. Min 8åriga son härmar fortfarande "chefens" röst ibland, även nu ett âr efter vi sâg den. Skulle gärna se en hel serie av avsnitt i samma universum.
Caziopeia
2017-03-18
Vi hyrde filmen med vår 8-åring. Efter en stund gick 8-åringen medan vi vuxna satt kvar och skrattade högt. Slutsatsen är väl att det kanske är många skämt som är roligast för vuxna. Riktigt rolig, även om den tappar litegrann i slutet. Sevärd!
Newt
2016-09-25
Bästa svenska rymdfilmen någonsin.