3.6

Amy

Trots att hon bara givit ut två album, så är Amy Winehouse en av de största musikikonerna i brittisk historia. Med en röst som ofta beskrivs som en blandning av Billy Holiday, Dinah Washington och Sarah Vaughan, var Amy Winehouse en popstjärna med soul och en gränsöverskridande musikalisk talang.

Originaltitel Amy
Alternativ titel Raw: The Amy Winehouse StoryAmy: The Girl Behind The Name
Regissör Asif Kapadia
Genre Dokumentär, 2010-tal

ZoIX
2021-06-17
Kluven, precis som MattiasStrand skrivit. Utmärkt kommentar av Mattias. Jag vill se en dokumentär om sångerskan Amy Winehouse. Det finns delar av det här, men på tok för lite.
setterwall
2018-12-22
Otroligt ändå vilket uttryck hon hade när hon sjöng och blev ett med musiken.
2018-07-17
Som dokumentär kändes det här ganska basic, och Amy WInehouses öde är väl inte direkt unikt i den här branschen heller. Jag kan dessutom inte påstå att jag har varit intresserad av henne varken som person eller artist tidigare, men den här filmen lyckas trots allt ganska bra med att hålla mitt intresse speltiden igenom, och den får mig att sympatisera lite med henne. Dess starkaste kort är att de har fått tag i väldigt mycket privat filmat material som verkligen ger en ocensurerad bild av vad som pågår bakom kulisserna. Som person tycker jag fortfarande inte att vi kommer Amy speciellt nära, det är mer en film som lyckas skildra hur destruktiv den här världen kan vara. Svag trea
2018-01-28
Dokumentären blir lite hoppig och rörig emellanåt men annars är den väldigt bra.

2017-02-07
Jag har aldrig varit något stort Amy Winehouse-fan men av någon anledning bestämde jag mig ändå för att se denna dokumentär en eftermiddag då jag inte hade något bättre för mig. Stundvis är denna dokumentär faktiskt ganska intressant och musiken är bra. Dock verkar dokumentären ha gjorts i all hast och då brukar det inte bli särskilt bra (oavsett genre). Dokumentären är bra och klart sevärd men den kunde ha gjorts mycket bättre. Själv lär jag nog inte se den fler gånger.
AddeColciago
2017-01-25
Paparazziaspekten känns verkligen motbjudande. Ändå sitter jag här och önskar att jag fått komma ännu närmre. Motstridigt!
Roswall
2017-01-10
Vilka monster människor kan vara. Tragiskt när människor behandlar andra såhär.
Tauriel
2016-12-29
Har aldrig direkt lyssnat på hennes musik och visste väldigt lite om henne som person, råkade zappa in på den här dokumentären på tv. Kändes väldigt nära och personligt med många klipp ur uppenbart privata filmer, samtidigt känns det av samma anledning lite smutsigt och skvallerpressigt. Väldigt stort missbruksfokus, men det kanske inte fanns så mycket annat intressant att säga? Jag vet inte.
okidoki
2016-12-29
Ett hafsverk.
Raimo_1985
2016-12-27
Intressant men det känns lika smutsigt som att titta i en skvallertidning eller ännu värre, Veckans NU eller något sådan bildskvaller/sensationstidning.