2.4

En lugn stund

När Frankrikes mest passionerade jazzfantast Michel hittar en väldigt ovanlig vinylskiva på en loppmarknad blir han överlycklig! Han kan inte vänta tills han får sätta sig ner hemma och lyssna på sitt nya alster. Men omgivningen ger honom ingen ro. Hans fru tar tillfället i akt att berätta något ovälkommet, hans excentriska son dyker upp från ingenstans, en av hans gamla vänner kommer på oväntat besök och hans mamma kan inte sluta ringa. Till råga på allt är det ?Grannarnas dag? i huset och alla verkar tycka det är ok att ringa på dörren. Men Michel har en plan på hur han ska kunna nästla sig ur allt ståhej. För allt han vill är ju bara att få en liten lugn stund för sig själv. Tillsammans med den nya jazzskivan. Är det verkligen för mycket begärt?

Originaltitel Une heure de tranquillité
Alternativ titel Do Not Disturb
Regissör Patrice Leconte
Manus Patrice Leconte
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Christian Clavier, Carole Bouquet, Valérie Bonneton, Rossy de Palma, Stéphane De Groodt, Sébastien Castro, Christian Charmetant, Arnaud Henriet, Ricardo Arciaga, Elisha Camacho, Martine Borg, Brigitte Lucas, Christophe Bouisse, Aurélie Valat

fridenpaden
2021-10-05
Fars. För de som gillar sånt.
LillaBlåaMus
2019-02-05
Trodde inte fransk film kunde va såhär kass. Den polska grannen och den lilla sötnosen räddar tvåan.