3.5

Undersökning av en medborgare höjd över alla misstankar

En polisinspektör mördar sin älskarinna och lämnar en mängd ledtrådar för att visa att han står över lagen.

Originaltitel Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto
Alternativ titel Investigation of a Citizen Above Suspicion, Mördare utan ansikte
Regissör Elio Petri
Manus Elio Petri, Ugo Pirro
Genre Drama, Thriller, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Gian Maria Volontè, Florinda Bolkan, Orazio Orlando, Gianni Santuccio, Sergio Tramonti

stgurgel
2017-02-09
Mycket frän och ganska märklig historia om maktmissbruk, där man får fundera rejält ibland över karaktärens motivationer och budskapets detaljer. Finfint soundtrack också
2016-12-19
Elegant och politisk kriminalare med otäck snut i huvudrollen. Samhällskommentarerna är starka och storyn väldigt snyggt uppbyggd, vilket borgar för en riktig kanonfilm. Till bristerna hör dock den eviga italienska dubbningen (att de aldrig lär sig!) och att huvudrollens motiv kändes lite oklara. Första halvan var lysande, sedan tappade den en aning, men höll fortfarande fast vid fyran. Jag lämnas med en undran över hur korrekt återgivet den hårda poliskårens makt under denna tid faktiskt är, men även ifall filmskaparna skulle ha tagit i lite så är budskapet ändå skarpt och tämligen tidlöst.
rebelscum
2015-01-23
Snyggt hantverk och härligt psykopatisk protagonist. Filmen känns dock storymässigt inte som något som tilltalar mig tematiskt.
mattarello
2015-01-10
Studie i makt med en otäck Volontè i huvudrollen. Fångar dessutom upp de politiska tongångar som rådde i Italien då. Bra!
NEDERVETIL
2014-01-30
Filmen är svår att sätta betyg på, den störde mig på flera plan samtidigt som den kändes väldigt viktig just därför. De flesta filmer jag sett sista tiden har inte berört mig speciellt mycket, denna film hade något mer i sig....intressant!
Albion
2014-01-23
En film om ett bisarrt experiment. Gjorde säkert ett ordentligt avtryck i samhällsdebatten i Italien då den kom. Idag känns den mer som en parentes. Betyget blir en 3;a.

2012-03-16
bäst var huvudskådisen, han hade en intensitet som för tanken till adolf hitler. kanske inte meningen att man ska gilla killen, men han gör en beundransvärd skådespelarinsats. i slutet av filmen fick jag en känsla av att jag måste ha missat något viktigt och fick för mig att se filmen igen, men jag blev inte förälskad i filmen precis. polisförhören var minst sagt intressanta dock. jag har hört den musiken av morricone förut och alltid undrat vad för nån typ av film den kan ha används i - jag föreställde mig alltid nån pajig komedi med nån korkad huvudpeson.
carnevil
2012-01-05
Lite väl mycket tjat.
godimbored
2010-09-18
fantastiskt foto, dessvärre lyckas jag aldrig riktigt fatta tycke för huvudpersonen (vilket kanske inte heller är tanken? det blir svårt att veta hur hårt man ska hålla i Kafka-tyglarna). i vilket fall: en mycket positiv överraskning!
jep
2010-09-18
Väldigt hett och intensivt berättad historia med ett modernt bildberättande.