Underbara älskade

"Underbara älskade" är en film om en ovanligt varm sommar, den första kärleken, en bilolycka, en lanthandel, en pappa och hans son, en gisten eka och om människans enorma kraft att resa sig upp och gå vidare. "Underbara älskade" är en hyllning till livet.

Originaltitel Underbara älskade
Regissör Johan Brisinger
Manus Johan Brisinger
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Michael Nyqvist, Anastasios Soulis, Moa Gammel, Sten Ljunggren, Anita Wall, Catherine Hansson, Philip Zandén, Johan H:son Kjellgren, Stig Engström, Carl Ljunggren, Anna Lindholm, Michael Merikan, Teresia Björk, Dylan Thomas

Skapad 2019-10-20 av crawler
Michael Nyqvist är pappa överläkaren som krockar sin bil och sin familj i ett träd. Han och äldsta sonen (Anastasios Soulis) överlever. Frun och yngsta sonen dör. Nio månader senare pratar de ...   Läs mer »

2017-09-18
Typisk dravel svenskfilm!! Vet inte ens varför jag såg denna film!
RustyFilm
2016-12-11
Johan Brisinger bjuder på kraftig kontrast mellan handlingens sorg å smärta och de ljusa å vackra skärgårdsbilderna. En mycket lyckad långfilms debut av Johan Brisinger, han står för både manus och regi. Den realistiska skildringen av pappa och sonens sorgarbete är försiktigt och makligt berättad.
2016-10-23
Den här filmen var faktiskt över förväntan. En av de bättre svenska filmerna som gjordes under 00-talet. Anastasios Soulis gör väldigt bra ifrån sig i denna film, han spelar till och med bättre än Michael Nyqvist.
2015-03-04
Den är inte särskilt bra men funkar ändå hyfsat. Det allra sämsta är ungomdskärleken som är så platt och krystad att jag skiter på mig...
2015-01-18
Jag tycker man här får ta del av några fina skådespelarinsatser och då speciellt från Michael Nyqvist och Anastasios Soulis. Filmens ämne är intressant men det som förvånar mig är hur lite man här lyckas väcka engagemang hos mig som tittare. På något känns porträtten av sörjande människor äkta men i detta har filmskaparen glömt av att ge tittaren en sevärd filmupplevelse. 2+
Murvel48
2013-06-08
Alltför snuttifierad film om människor som vältrar sig i självömkan.
ziferN
2012-12-28
Helt ok och underhållande film men den känns ganska platt igenom då jag inte blev tagen eller övertygad på något sätt. Manuset är svagt och skådespeleriet imponerar inte särskilt mycket, utan det fungerar på en helt ok-nivå. Storyn har man ju sett många gånger förr så man vet hur det kommer gå till osv, därmed kändes det upprepande. Filmen fungerade dock att kolla på för stunden men inget särskilt speciell svensk film.
Kvalsternackan
2012-12-28
Mycket fin film som ställer stora frågor, som den nödvändigtvis inte behöver svara fullt ut på. Älskar musiken också.
Florian1978
2012-08-11
Jodå, filmen är rätt så gripande. Men vissa aspekter borde ha fördjupats, då hade det blivit en riktigt toppenfilm.
Xenox
2012-07-06
Sorglig, men kunde gjorts bättre.