2.6

Under solen

Året är 1956. På en liten gård någonstans i hjärtat av Sverige bor Olof. Han kan varken läsa eller skriva och är oskuld. Under eftermiddagarna får han hjälp på gården av Erik, en 27-åring som varit till sjöss, kör en sportig Ford Fairlane 56:a och ser efter bygdens kyrkogård på förmiddagarna. De har ett märkligt men varaktigt vänskapsförhållande. En dag sätter Olof in en annons i dagstidningen: "Ensam lantbrukare, 39 år gammal, egen bil, söker ung hushållerska. Fullständig diskretion. Fotografi uppskattas". Resultatet av annonsen blir att Ellen, en 34-årig kvinna från staden, anländer till gården och tar över hushållet.

Originaltitel Under solen
Alternativ titel Under the Sun
Regissör Colin Nutley
Manus Johanna Hald, David Neal, Colin Nutley
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Helena Bergström, Johan Widerberg, Gunilla Röör, Jonas Falk, Linda Ulvaeus, Bergljót Arnadóttir, Per Sandberg, Rikard Wolff (röst)

Skapad 2019-12-16 av joacim92
Olof bor ensam på en gård någonstans i Sverige. Det är hårt att sköta en hel bondgård ensam och han får därför hjälp av den 27-årige Erik. Han är ofta skrytsam och berättar historier om ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-27 av nilleo
Vi reser in till det svenska lantlivet på sent 50- tal tillsammans med bonden Olaf (Rolf Lassgård) som sörjer sin förlorade fru som gått bort i hemmet. Inte helt ensam fördriver han numera sin t...   Läs mer »

2020-05-03
En bra karaktärsdriven fil av nutley. Vackert foto och genuina miljöer. Det kretsar egentligen enbart kring tre personer och kanske hade det behövts några fler ledande roller, men jag gillar den.
Albion
2020-04-24
Ny omtitt efter närmare 15 år. Jag är fortfarande fängslad av de vackra miljöerna och det fina fotot. Och så är det något speciellt med samspelet mellan Erik och Olof. Johan Widerbergs rollfigur stör man sig på från första stund men det finns något som känns obetalbart med karaktären. Lite överdrivet stelt uppträdande mellan Olof och Ellen måhända och några små skavanker här och var men på det hela taget är jag barnsligt förtjust i denna film. Ett par småsaker som lyfter för mig personligen är psalmen "Tack min Gud" som sjungs på en begravning i filmen, en psalm som min fru och jag sjöng som avslutning på vår bröllopsfest för drygt 25 år sedan, med liten annan text då förstås. Och så gillar jag den lilla snygga referensen till Andrea Doria i filmen. Betyget blir åter en svag 5;a, dvs 5-
picklessmulan
2018-11-02
Hade för mig att denna var rätt bra men ack vad fel jag hade. Riktig smörja!
2017-11-04
Ska sluta se allt som har med Colin Nutley och Helena Bergström, man blir ju bara förbannad!!!
uncle_funk
2017-05-20
citerar Claes Eriksson ur filmen "Den enskilde medborgaren": - har ni en film där det inte händer någonting.?... Här är svaret, Claes, "Under solen"
2017-03-31
Oväntat bra faktiskt. Det är mycket jag inte gillar men Lassgård leverar sådan skörhet att det ändå funkar.
LVX156
2017-02-17
Helena Bergström är Sveriges sämsta "skådespelare". Tur för henne att hon kan knulla till sig roller.

2016-01-09
Fin film. -4.
Tatty
2015-03-26
Riktigt bra och mysig film med Rolf Lassgård och Helena Bergström. Erik är en vidrig typ.
martstenb
2015-02-01