3.7

Under sanden

Maj 1945. Ett par dagar efter andra världskrigets slut förs en grupp unga tyska krigsfångar till Danmark. Deras uppdrag: att desarmera de två miljoner minor som har grävts ner av den tyska krigsmakten längs den danska västkusten.

Originaltitel Under sandet
Alternativ titel Land of Mine
Regissör Martin Zandvliet
Manus Martin Zandvliet
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Roland Møller, Louis Hofmann, Joel Basman, Emil Belton, Oskar Belton, Oskar Bökelmann, Leon Seidel, Mikkel Boe Følsgaard, Laura Bro, Zoe Zandvliet, Karl Alexander Seidel, Maximilian Beck, August Carter, Tim Bülow, Alexander Rasch, Julius Kochinke, Aaron Koszuta, Levin Henning, Michael Asmussen, Magnus Bruun, Mette Lysdahl, Johnny Melville, Anthony Straeger

Tatty
2024-02-18
Väldigt väldigt bra film!
Pos
2020-12-26
Etsar sig fast i minnet. Överlag välgjord med ett par brister som sänker trovärdighetskänslan i just denna storyn, men trots det mycket spännande och även ångestframkallande på sina ställen. Jag hatar nazister, men att efter kriget straffa och tortera barn för vad vuxna människor ställt till med är helt orimligt ur alla tänkbara synvinklar.
Bengt_a
2020-09-05
Spännande och mycket välgjord.
2020-08-28
Levde inte upp till förväntningarna. Hade förväntat mig att den skulle vara mer berörande och mer spännande än vad den var. Men den är långt ifrån dålig, och skådespelet är kanon. (8/15)
Rele
2020-07-27
En väldigt bra, spännande och väl gjord krigsfilm. Manuset var bra, skådespelarna duktiga och regissören var kunnig. Jag ger en stark fyra.
Albion
2020-05-19
Jag förstår att detta tilltalar många, ovanlig vinkling, dramaturgin och spänningen finns där och så vidare. Men jag är inte alldeles övertygad, det är något som saknas. Fotot är fint och miljöerna fantastiska men jag får en känsla av att detta är spelad teater och känslan av en mallad form finns hela tiden närvarande. Men visst, detta fungerar absolut. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
2019-01-22
Ett lite ovanligt perspektiv på andra världskriget, och det är intressant att det är tyskarna som blir offren i den här historien. Samtidigt som den danska reaktionen är förståelig. Filmens tema gör också att spänningen finns där automatiskt från början till slut. Men tyvärr tycker jag att man följer en lite för välbekant dramaturgi, hade det inte varit för språket, så hade det här lika gärna kunnat vara en Hollywood-film, och sådant brukar ju danskarna annars vara bra på att undvika
2019-01-19
Minst sagt nervpirrande och mycket indragande situation. Vem är offer här, det är det som är dilemmat, man känner för de unga pojkarna, men hur mycket kan man döma när det förflutna också spelar en stor roll. Men övervåld är så svårt att se, det är helt enkelt förskräckligt hur människor har och får lida i krig. Så jag tycker man fick med alla sortens känslor här och de pendlade, en stark film som följer långt efteråt.
2018-06-02
Ett tragiskt krigsdrama med lite matinékänsla. Den är välgjord, med scener som etsar sig fast. Handlingen går väldigt långsamt framåt. Istället ligger fokus på det psykologiska spelet och att förmedla känslor och inre förändringar.
2018-02-27
Ibland kan till och med en dansk film bli riktigt bra, som denna!