2.5

Under Capricorn

Irländaren Charles Adare reser till Australien på 1800-talet för att starta ett nytt liv. Han får hjälp av sin kusin som nyligen valts till guvernör. Efter ett tag stöter han ihop med en gammal barndomsvän.

Originaltitel Under Capricorn
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Hume Cronyn, James Bridie
Genre Drama, Romantik, 40-tal
Skådespelare Joseph Cotten, Ingrid Bergman, Cecil Parker, Margaret Leighton, Michael Wilding, Denis O'Dea, Jack Watling, Harcourt Williams, John Ruddock, Bill Shine

Albion
2020-06-25
Kanske inte den där storslagna filmupplevelsen, snarare lite seg och träig till och med. Men det är en pikant liten historia från fångkolonin down under och Ingrid Bergman är filmens klara stjärna. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
goeran
2018-07-20
Manuset till Alfred Hitchcocks melodrama Under Capricorn från 1949, som utspelas i australisk 1800-talsmiljö, är väl inte alltför lysande men med skådespelare som Ingrid Bergman och Joseph Cotten blir det ändå en sevärd film.
filmfreak1
2015-06-06
Värdelös.
Ful_fisk
2015-04-06
Hitchcocks andra film börjar suveränt och det lysande fotot är hypnotiskt, men så småningom tappar filmen sin egg och faktumet att det rör sig om ett melodram blir alltför tydligt. Kändes som en solklar fyra i början, men under andra halvan hann man tröttna lite för mycket.
Tonti
2014-10-07
En tråkig melodram som ändå är rolig. Börjar hiskeligt stroppigt med den entrepenöriske irländaren (givetvis klädd i grönt) som ska fåna sig. Så fort handlingen förflyttar sig till herrgården blir allt dock bättre. Fotot är anslående snyggt med Jack Cardiffs fantastiska färgnyanser och en imponerande rörlig kamera. Cotten är behärskad men gripande och scenen tidigt på verandan är mäkta gripande. Bergman sedan är en av få Hollywoodskådisar som tillåter sig vara riktigt sårbar och hennes minspel är mycket fint. Så trots att en viss känsla av tristess emellanåt infinner sig så finns det onekligen mycket fint att fästa blicken på.
Engravadlax
2014-02-09
Koloniala Australien är faktiskt en intressant setting.
ryderup
2014-01-07
Ingrid Bergman gör sig bättre i svartvitt.
StureStenhög
2013-12-28
Definitivt en svagare Hitchcock, han har behandlat liknande teman i betydligt bättre filmer. Det börjar dock bra, det koloniala Australien är en intressant setting, och det byggs upp mot vad som känns som ett intressant mysterium. Men det blir det sen ingenting av, istället får vi nån form av konstigt triangeldrama som känns outvecklat och inte alls trovärdigt. Jag köper aldrig grundscenariot, och därmed blir det också svårt att bry sig om vad som händer. Det hjälper inte ens att Ingrid Bergman som vanligt är bra, helheten är fortfarande för medioker och hafsig

2012-05-05
Dödtrist men vackert fotat försök av Hitchcok att variera sig.
Gnet
2009-08-04
Jag gillar den. Annorlunda, lite långsam, ibland lite för teatralisk men karaktärerna är intressanta. Skådespeleriet är suveränt, framförallt i Ingrid Bergmans 9-minutersmonolog i en tagning. Och förstås regin och filmningen.