2.3

Under belägring

Terrorister kapar slagskeppet Missouri. De vet inte att fartygets kock varit kommandosoldat.

Originaltitel Under Siege
Regissör Andrew Davis
Manus JF Lawton
Genre Drama, Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Tommy Lee Jones, Steven Seagal, Gary Busey, Erika Eleniak, Colm Meaney, Andy Romano, Nick Mancuso, Patrick O'Neal, Damian Chapa, Troy Evans, David McKnight, Glenn Morshower, Raymond Cruz, Richard Andrew Jones, Tom Wood, Dennis Lipscomb, Dale Dye

Ful_fisk
2022-04-24
Rakt igenom underhållande! Segal har ju alltid varit en lite blek actionstjärna, men här fungerar han. Det är dock birollernas film. Erika Eleniak och Gary Busey i all ära, men det är fan Tommy Lee Jones som stjäl showen fullkomligt. Vilken jävla bra skådis han är alltså, och det visar sig även när han ska spela en simpel actionskurk som här, den energin och rena lusten han kastar in i filmen gör den omistlig! Mycket trivsam för alla som gillar rak och enkel action från den här tiden!
Andreas_
2021-03-24
Som dom flesta actionfilmer från 80 och 90 talet så är det rätt fånigt och överdrivet deluxe men samtidigt gjort med en jäkla härlig charm, synd bara att regissörerna på 80 och 90 talet var rätt kass på att filma imponerande actionscener men när den kom ut så var man såklart impad, har åldrats ganska väl och detta kan nog utan tvekan klassas som Seagals bästa film och den kan väl klassas som en die hard kopia på en båt. Steven Seagal gör det bra som stenhård actionhjälte såklart och hans Akido kunskaper gör sig coola på film och sen riktigt starka biroller av Tommy Lee Jones och Gary Busey. Får säga att detta var nog en favoritfilm under 90 talet men när man ser om den idag så ser man hur fånigt och icke välgjort allting ändå är och då blir betyget mycket lägre, men den fungerar helt klart som underhållning fortfarande och betyget idag blir ändå en stark 3:a men tyvärr lyckas den inte alls överträffa första Die Hard filmen, fortfarande den bästa "ensam hjälte möter terrorister film"
2019-08-15
Fånig helt enkelt....
Halofreak92swe
2018-11-29
Underhållande men väldigt förutsägbar 90-talsaction! Seagal är riktigt vass i denna. Stark 3.
92axha10
2017-12-19
Inte mycket att säga. Det är seagal möter Die Hard
myslas
2017-07-29
Börjar lovande och första timmen är till stor del bra och underhållande, efter det blir det både lite överdrivet och dumt. Tommy Lee Jones är riktigt bra som skurk och Seagal passar in bra i små utrymmen där han kan briljera. En lönnfet Busey passar inte direkt in som en marine men är underhållande på sitt sätt. Erika Eleniak var en megastjärna genom Baywatch när den här filmen gjordes och hon är i stort sett castad så att man kunde sälja filmen som en chans att se henne visa sina tuttar. Under resten av filmen är hon mest bara i vägen för Seagal. Inte för att jag skulle sätta ett högre betyg även om man plockade bort hennes roll men det ger en lite fadd eftersmak ändå i en i övrigt helt ok actionfilm.
larsen1976
2017-03-14
Im just a cook....
Count_Duckula
2017-03-09
Action à 1992. En förbannat bra årgång.
Grillo
2016-11-25
När man precis sett om Air Force One och hoppas på lite 90-talsmagi här med blir man tyvärr besviken. Är heller inte så förtjust i skurkarna som folk skrivit här, främst för att man inte förstår deras mål. Deras attityd och stil är nuförtiden rätt daterad. Ändå helt okej, stark tvåa.
andmoreagain
2016-11-08
Lee Jones och busen Busey får med beröm godkänt! Men Seagal har verkligen ingen magi. En trea om det inte vore för honom.