3.2

Uncut Gems

En djupt skuldsatt juvelerare i New York riskerar allt för att ligga steget före indrivarna och hålla företaget – och sig själv – vid liv.

Originaltitel Uncut Gems
Regissör Benny Safdie, Josh Safdie
Manus Benny Safdie, Josh Safdie, Ronald Bronstein
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Adam Sandler, LaKeith Stanfield, Idina Menzel, Julia Fox, Judd Hirsch, Kevin Garnett, Eric Bogosian, Keith William Richards, Jonathan Aranbayev, Noa Fisher, Mike Francesa, Pom Klementieff, Jacob Dylan Igielski, Wayne Diamond, Josh Ostrovsky, Benjy Kleiner, Tommy Kominik, Louis Anthony Arias, Keren Shemel, Sahar Bibiyan, Paloma Elsesser

matti_jaaaro
2023-12-14
Finns för många såna här filmer där hela poängen bara är att de är skrikiga och stressande så man ska luras att tro att ångesten man känner är på grund av nån slags manus men egentligen finns rätt lite substans när man skrapar på ytan
Körsbär
2022-10-01
Alltså Adam Sandlers samt de andra skådisarnas insatser är det ju verkligen inget fel på. Men jag tycker filmen saknar en viss charm för att höja betyget. Det blir en svag trea.
Olof_Gronlund
2022-03-15
Fan en seriös film för en gångs skull där Sandler är med. Allt känns trovärdigt och den är välspelad och har ett fint djup med många sidestories, på väg mot en svag fyra men vi stannar vid en stark trea. Man blev jävligt stressad av att se på filmen, dess tempo, Sandlers irriterande karaktär osv.
Murvel48
2022-02-15
Det stod redan tidigt klart att den här otroligt stökiga, gapiga och irriterande filmen skulle få en klockren etta av mig.
lucius
2020-12-16
Pust. Två och en halv timme av stress-ångest och spiral-effekter av dåliga beslut gör mig så irriterad på Sandlers karaktär att jag inte kan ha överseende med det ganska goda hantverket som filmen ändå är.
AlZi
2020-08-07
Väldigt intensiv, fick lite panik av den men det är väl det som gör det till en bra film!
program2
2020-05-19
Alltför stiliserad för att riktigt fungera. Den intar avantgardefilmens pose men kommer inte med något nytt och misslyckas därför. Den 90-talsstil och "febriga dekadens" som utgör så stor del av filmens poäng är redan ganska uttjatat, åtminstone i mer trendkänsliga delar av konsten osv. Kanske är det mina referenser som gör att jag redan är trött på det, men det är alltid tråkigt att se något som safear sig till en aura av förment nyskapande.
coastaltown
2020-05-07
bra uppföljare till good time, de vet vad de håller på med de där bröderna
Xtro
2020-04-26
Är definitivt stresskänslig som ofta undviker gapiga filmer med hektiskt tempo och jag kände att den var jobbig de första fem minuterna, men jag gav inte upp och det visade sig vara ett hypnotiserande mästerverk som lät Adam Sandler vända upp och ner totalt på min uppfattning om honom, baserad på hans högst penibla 90-talskomedier.
HansMoleman
2020-04-20
Svag tvåa. Var nära att avbryta tittandet flera gånger.