2.5

Uncharted

Den gatusmarte tjuven Nathan Drake blir rekryterad av den erfarne skattjägaren Victor “Sully” Sullivan för att hitta en skatt som förlorades för 500 år sedan av Ferdinand Magellan. Vad som börjar som en kupp blir i stället en resa runt jorden på en spännande jakt att hitta priset innan den skoningslöse Moncada, som tror att hans familj är den rättmätiga ägaren. Om Nate och Sully kan tyda ledtrådarna och lösa ett av världens äldsta mysterier kan de hitta en skatt värd 5 miljarder dollar, och kanske även Nates försvunne bror... men bara om de kan lära sig samarbeta. En prequel som utspelar sig innan tv-spelen.

Originaltitel Uncharted
Alternativ titel Uncharted: Drake's Fortune
Regissör Ruben Fleischer
Manus Matt Holloway, Art Marcum, Rafe Judkins
Genre Action, Äventyr, 2020-talet
Skådespelare Tom Holland (III), Mark Wahlberg, Sophia Ali, Antonio Banderas, Tati Gabrielle, Manuel de Blas, Tiernan Jones, Rudy Pankow, Alana Boden, Steven Waddington, Pingi Moli

andersg
2024-04-07
Det blir inga Oscars här men den är väl tematiskt lik spelen, fanns några tillfällen som connectar riktigt bra med den som spelat spelen. Det är en familjeaction/äventyr. Tom Holland gör en ung Nathan Drake. James Ford borde ha gjort Sully istället för Mark Wahlberg.
Miamia
2024-01-28
En rätt stark 2:a ändå, det är ett okej matiné-äventyr, förutsägbar och med tunn story, men ju längre filmen går desto mer irriterar jag mig på allt som är ologiskt.
AsianDawn
2024-01-21
Välgjord action i högt tempo, men ologisk och osammanhängande.
Sheepy
2023-11-28
En medioker dussinactionfilm baserad på den populära tv-spelsserien med samma namn. Tom Holland axlar huvudrollen som äventyraren Nathan Drake. Det finns ingen dramaturgi eller karaktärsutveckling att tala om och de få dramatiska scener som faktiskt finns avslutas oftast med ett uppenbart skämt. Karaktärerna är trista och vissa sekvenser är så orealistiska/överdrivna att det blir löjligt. Det mest positiva som kan sägas om filmen är att den lyckligtvis inte är plågsamt tråkig att ta sig igenom.
Spomenka
2023-11-08
Livlös, dålig casting. Stängde av efter 20 min. Ganska dålig reaktion på en äventyrsfilm för 120 miljoner dollar, men det är inte mitt fel.
Christofer
2023-03-28
2022-11-15: Hygglig matiné om än ganska förutsägbar på typ alla plan. Väldigt mkt lånat från varenda äventyrsfilm, nästintill. Fånig slutscen i epilogen.
Robkiller
2023-03-13
Meningslös barnfilm.
Rune2000
2023-02-20
En matinéfilm som funkar för stunden men lämnar en tom känsla efter sig. Jag hade gärna sett en starkare skådisduo än Tom Holland och Mark Wahlberg i huvudrollerna. Wahlberg spelar samma karaktär som han alltid gör medans Holland är förvånansvärd stel i rollen som Nathan Drake.
2023-01-28
En underhållande mixpåse av Indiana Jones, National Treasure och sentida F&F. Kopplar man bort hjärnan och bara njuter av åkturen blev den mer än okej.
Djason
2023-01-05
Sjukt ologisk och korkad men snygg, rolig och välspelad.