2.9

Unbreakable

David Dunn är den ende överlevande efter en katastrofal tågolycka. Elijah Price är en mystisk främling som har en bisarr förklaring till varför David överlever tågolyckan utan en skråma, en förklaring som hotar att för alltid förändra livet för David och hans familj.

Originaltitel Unbreakable
Regissör M Night Shyamalan
Manus M Night Shyamalan
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, Fantasy, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Bruce Willis, Samuel L Jackson, Robin Wright, Spencer Treat Clark, Charlayne Woodard, Eamonn Walker, Leslie Stefanson, Michael Kelly, Laura Regan, Johnny Hiram Jamison, Davis Duffield

Skapad 2019-12-21 av tobiaslindberg
Efter att ha suttit på ett tåg påväg hem vaknar David Dunn (Bruce Willis) upp på ett sjukhus. Av en orolig och förbryllad läkare får veta att han varit med om en svår tågolycka med 131 döda...   Läs mer »

Skapad 2019-11-22 av Kiril
David Dunn (Bruce Willis) är en enkel stadiumväktare. Hans äktenskap sedan 12 år har minst sagt sett bättre dagar, men hans son avgudar honom. På väg hem från en arbetsintervju i New York spå...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av connya
Närbild. David Dunn (Bruce Willis) sitter på tåget, hans blick är dyster och vi som tittare analyserar genast denna man och så får regissören dit han vill ha oss i sinnestämningen. Kameran gli...   Läs mer »

Andreas_
2021-07-21
En av M Night Shyamalans bättre filmer faktiskt, gillade den väldigt mycket när den kom och var lite före sin tid faktiskt, idag när jag ser om den 21 år senare så är den inte riktigt lika vass men fortfarande en bra film och lite mer intressant då man ser om en superhjältefilm för vuxna i en tid då marvel och dc dominerar i filmbranschen. Historien är såklart mycket mer spännande och intressant första gången man ser den och tappar såklart lite dynamik och spänning när man kan filmen från början till slutet och vet vad man har att vänta sig, vilket gör att betyget idag droppar något men har man aldrig sett denna film så kommer man säkert uppskatta den lika mycket idag som när den kom, man får dock ha i åtanke att detta är ett mer lågmält mörkt drama med lite thriller inslag och inte massa hutlös action som det är i alla dagens superhjältefilmer, får även säga att filmen håller verkligen bra än idag trots att den är 21 år gammal och skådisarna är helt suveräna dessutom, både Bruce Willis och Samuel L Jackson gör två av sina bästa roller här och i bi-roll så är även Robin Wright riktigt bra, den som faktiskt förtjänar mest beröm är dock den lille pojken som spelar Bruce Willis son här, oerhört duktig för sin ålder faktiskt. Denna film blir även mer intressant idag när M Night Shyamalan har gjort en liten spin-off uppföljare med filmen split och även sedan Glass, synd att dom kom så långt efter bara. Men filmen är helt klart bra och klart värd att se om eller att se en första gång om man inte sett den, men se inte split och glass före i så fall är mitt tips utan i rätt ordning. Betyget blir en stark 3:a och 4:an är nära trots att filmen är väldigt gammal och att jag visste hur den skulle sluta.
RichardEk
2021-04-25
Intressant, lågmäld och mänsklig "take" på superhjältetemat, långt från mer bullriga filmer i samma genre. Bruce Willis har en roll som passar honom. Även om Willis inte har det bredaste skådespelarregistret i Hollywood har han just den där förmågan att vara fysiskt närvarande men samtidigt melankolisk framför kameran. En film som överlåter till betraktaren att fundera på de frågor som utvecklas under filmens gång.
Christofer
2020-08-20
(Betyget håller även efter omtitt) Ville se om den här och Split innan jag ger mig på sista filmen för att ha allting färskt i minnet. Håller fortfarande tycker jag, en av Shyjjans bästa alster. 2006-09-20 (4:a): Härlig och mystiskt underlig på nåt sätt. En riktigt bra film av Shyamalan, till skillnad från flera av hans senare filmer, som inte alls hållit samma klass.
hakuna
2019-01-19
Såg om denna inför "Glass" och det var riktigt bra jämfört med när jag såg den som ung. Den har en grym känsla som är svår att ta till sig som actionhormonell tonåring.
Hengman
2019-01-19
Kul med en lite mer mogen och lågmäld superhjältefilm utan gapighet och specialeffekter. Klart över förväntningarna faktiskt, och mycket trevlig 90-talskänsla.
brtkrbzhnv
2018-08-01
asså hur är det ens möjligt för en film med bruce willis och samuel l jackson att vara så här tråkig
gjoob
2018-02-25
Shyamalans mest "vuxna" (läs: långsam och lågmäld) film. Tyckte dock att den saknade något och själva grundhistorien var ju inte något häpnadsväckande. Har svårt att bestämma mig för om den förtjänar en tvåa eller trea men jag uppskattar krypande thrillers av det här slaget så den får en svag trea.
2018-01-02
Nja, inte min typ av film..
daniel77
2017-12-10
Fint kamerarbete och jag gillar både tanken och karaktärerna. Men den är ärligt talat rätt tråkig och lyckas inte engagera något nämnvärt.
BrutusBeefcake
2017-11-24
Tyvärr så blir hela det här "realistiska superhjältetemat" allt för töntigt för mig. Sedan så irriterar Shyamalan mig återigen med fula kamerabevägelser och en dålig utfört twist igen. Men några få saker fungerar ändå i filmen, helt unket är det faktiskt inte. (5/15)