3.7

En idealisk misstänkt

I Florida 7:e maj 2000 skjuts 65-åriga Mary Ann Stephens till döds framför ögonen på sin make. 90 minuter senare grips den svarte, 15-årige Brenton Butler av polisen, pekas ut av Mr Stephens och skriver på ett erkännande. Till sin advokat Patrick MacGuiness hävdar dock Butler sin oskuld och det visar sig finnas många skumma detaljer i utpekandet av Butler. Nu gäller det att övertyga rätten om detta.

Originaltitel Un coupable idéal
Alternativ titel Murder on a Sunday Morning
Regissör Jean-Xavier de Lestrade
Genre Dokumentär, 2000-tal

Goham
2013-11-23
Chockerande, men på nåt sätt inte överraskande ändå
jeremy_jones
2013-01-22
Försvarsadvokaten är fantastisk, Grisham hade inte kunnat skriva en bättre karaktär. (5/6)
haajen
2012-09-07
Suverän dokumentär, spännande, intressant och gripande.
carnevil
2012-08-23
Inte ointressant men alltför på-näsan-skrivet! Ok, många poliser är dåliga...inte så chockerande?!
johansk8
2012-08-22
En film omöjlig att slita sig från. Nagelbitare från början till slut. Allt är bra - klippning, tempo, musik, foto, dramaturgi. Och ämnet - vilken jävla grej!!!
Paddyeahh
2011-09-05
Tycker inte att det är så humant att döda någon överhuvudtaget.
foppa99
2010-04-27
av den enkla anledningen att oskyldiga nu & då felaktigt döms så kan inget rättvist o humant land praktisera dödsstraffet.
UncleRemus
2006-06-03
Jag rekommenderar denna starkt. Fantastisk historia av samma regissör som gjorde dokumentären "Staircase" som var lika överraskande. De finns på bolaget "docurama". Sök på det och hitta fler grymma dokumentärer.
Seltsam
2005-05-29
Fngagerande från början till slut. För åskådaren är det ett glasklart fall vilket för tankarna till hur vinklad den är. Det är visserligen inte utgången av fallet som är det viktigaste utan hur systemet funkar med dess brister och det är en intressant bild den målar upp. En film man ska se!