3.5

Family Resemblances

Varje fredag träffas familjen Ménard i baren som ägs av den äldsta sonen Henri. Men en dag dyker inte Henris fru upp och det leder till en rad uppgörelser inom släkten.

Originaltitel Un air de famille
Regissör Cédric Klapisch
Manus Jean-Pierre Bacri, Agnès Jaoui, Cédric Klapisch
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Catherine Frot, Jean-Pierre Bacri, Agnès Jaoui, Jean-Pierre Darroussin, Wladimir Yordanoff

Albion
2022-11-15
Pratig fransk dramakomedi, har ni hört den förut? Trivsam ensemble bidrar till att hålla igång den här även om den börjar trampa vatten till slut trots allt. Men jag gillar det här och det är alltid trevligt att se Bacri, Jaoui och Darroussin måste jag säga. Betyget blir en stark 3;a, 3+
2022-04-30
Man kan säga att detta är ett kammarspel och ett mycket bra sådant, en lågmäld komedi. Familjeband som stöts och blöts och med de bästa franska skådespelare som finns, (enligt mig). Den bäste är förstås självaste Jean-Pierre Bacri, mycket stark trea.
Kebaa
2013-04-02
Först kändes filmen bara jobbig. Sedan började jag tycka om den mer och mer. De destruktiva rollerna som kan uppstå i en familj - eller vilka relationer som helst - känns igen, maktrollerna, de omedvetna eller undermedvetna misstagen man gör i interaktioner med andra. Nej, den var bra.
filmmalin
2007-08-04
Stillsam film som utspelar sig i samma lokal rakt igenom. Skickligt och intressant skådespeleri av samtliga! Bra avstamp för att utforska Agnès Jaoui och Jean-Pierre Bacris fortsatta filmskapande tillsammans....