3.2

Tystnaden efteråt

Rita, en före detta terrorist och radikal, berättar för sin väninna och älskarinna, Tatjana, om sitt tidigare liv. Efter att ha skutit en polis i Paris försöker hon börja leva ett normalt liv i Östtyskland. Filmen bygger på en sann historia.

Originaltitel Die Stille nach dem Schuß
Alternativ titel Die Stille nach dem Schuss
Regissör Volker Schlöndorff
Manus Wolfgang Kohlhaase, Volker Schlöndorff
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Bibiana Beglau, Richard Kropf, Martin Wuttke, Nadja Uhl, Harald Schrott, Alexander Beyer, Jenny Schilly, Mario Irrek, Thomas Arnold, Franca Kastein, Dietrich Körner, Alexander Hosfeld, Rudolf Donath

JimCarrey
2013-02-14
Känns otroligt äkta. En av de bättre politiska kriminalarfilmer jag sett. 4-
Fredzon_M
2011-11-23
Sevärd och välgjord. Men även om det är en mer nyanserad bild av DDR än vad som vanligtvis visas så känns filmen feg ibland. Utöver ett stentrist och ambitionslöst slut, så går filmen aldrig riktigt in på djupet. Filmen är lite väl konfliktfri. Beglau är utmärkt som Rita, men det känns som att det göms en komplexitet i hennes karaktär som aldrig kommer fram i filmen. Men en helt klart intressant och underhållande film som tyvärr aldrig når några höjder.
2008-10-27
detta är låångt ifrån lågbudget

2007-09-18
Här talar vi tysk lågbudget och b-film. Regin och utförandet är snudd på skrattretande. Det här var dåligt.
2006-09-22
shit jag sag om den nu (sag den forsta gangen for ett ar sen typ, fortfarnde jattebra, perfekt bade for finsmakare och vanliga tvtittare etc
2006-09-15
sjukt javla bra film, schlondorff har aldrig varit sa nara manniskans sjalv haha plattityder men denna filmen ar verkliegn toppen och tysk pa samma gang!!
Kurosawafan
2005-02-10
Bra , äkta, berör
Nemralis
2004-11-28
Stark trea! Storyn var för linjär för att spänningen skulle öka högre. Men mycket sevärd!
Reichenau
2004-11-28
Intressant film med goda skådespelarinsatser. En stark 4:a.
2004-11-28
Verkligen oengagerande... Men hade kanske varit annorlunda om man visste vad det handlade om innan...