3.6

Två tyska systrar

Filmen handlar om relationen mellan två tyska systrar under 1960- och 1970-talet där den ena är med i RAF (röda armé-fraktionen) och senare blir gripen.

Originaltitel Die bleierne Zeit
Regissör Margarethe von Trotta
Manus Margarethe von Trotta
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Jutta Lampe, Barbara Sukowa, Rüdiger Vogler, Doris Schade, Vérénice Rudolph

KyLLo
2022-04-17
Även om dramaturgin inte är den bästa är det en av de bättre filmerna jag sett de senaste månaderna. Välproducerad, välspelad och något originell.
mattarello
2022-04-13
Det här är en film som berör men jag störs av att vissa scener nästan känns hämtade från en skräckfilm. Den kusliga musiken gör saken inte bättre.
Albion
2022-04-13
Bygger på systrarna Gudrun och Christiane Ensslins livsöde med RAF-rörelsen och så vidare. På ett vis intressant ämne och vinkling, men jag tycker inte slutresultatet blir så lyckat. Det känns som en krystad syskonrelation där Marianne blir till någon sorts obegriplig ikonbild för sin storasyster men kampen mellan fredlig och militär aktivism som ställs mot varandra presenteras bra. Och sonens inblandning känns lite dåligt berättad eller utvecklad. Men intressant om tidens ideologiska drivkrafter. Betyget blir en 3;a
Spidde
2016-06-04
Mycket bra film där allt håller hög kvalitet. Manus, regi och skådespel imponerar och storyn är riktigt intressant från början till slut. Måste se fler filmer av von Trotta! Stabil fyra.
JimCarrey
2013-04-04
Dialogen känns ibland krystad och överdramatiserad i förhållande till filmens övriga format och objektiv. Sammanknytningen av individuella bevekelsegrunder och politik/extremism känns inte riktigt helgjuten. Ändå håller Trottan ihop det här väldigt fint och det är sammanlagt en mycket spännande och underhållande film. Relationsutvecklingen mellan systrarna är stark och trovärdig och scenen där deras ansikten försvinner i varandra genom glaset är ganska fet. Bergman gillade förmodligen den här filmen för att den alldeles uppenbarligen (liksom många andra filmer han sa sig gilla) är starkt influerad av hans egen film. Bergman hade en fäbless för sig själv.
Sznax
2013-03-23
Frågan var ju om det här var på rätt eller fel sida hos Trotta, tyvärr så är den på fel sida. Filmen är oerhört tråkig och ointressant. Sukowa är ruskigt usel (i en ruskigt usel karaktär). Manuset är bara vansinnigt svagt och har ingen utveckling alls (det den utvecklas till är bara klichéer). Tillbakablickarna är sämst i filmen, de tillför absolut ingenting och alla religiösa övertoner ger ingenting alls (men jag kan förstå att Bergman gick igång på dem). Musiken är så dålig att jag inte vet vad (var samma problem i Rosa Luxemburg). Tänker inte se någon von Trotta på många år. Betyg 3.6
HerrArne
2009-05-22
Starkt drama som berättas på ett smart vis.
Hambern
2008-10-29
Var hittar man denna?
Arensberg
2007-04-19
alltsa javligt bra aven om borjan ar seg. och tillbakablickarna ar ju typ det basta, teenage juliane ar sa sjukt het, fint nar hon blir utkastad ur klassrummet och roker en cigg. aven fint i slutet med pappa prasten och det roda filtret. men for seg for en 5a, for mkt trams ibland. och varfor kanns vasttyskland sa JAVLA fult och gratt?
Schaufel
2007-01-21
Fantastisk film som verkligen griper tag och skakar om. Tidshoppen är inte direkt snälla mot hjärnan, men man vänjer sig ganska snabbt.