3.4

Tsotsi

I en kåkstad i utkanten av Johannesburg, Sydafrika, har gängledaren Tsotsi förträngt alla minnen av sitt förflutna, När Tsotsi stjäl en bil av en förmögen kvinna, upptäcker han att i baksätet finns en liten baby.

Originaltitel Tsotsi
Regissör Gavin Hood
Manus Gavin Hood
Genre 2000-tal, Kriminalare, Drama
Skådespelare Presley Chweneyagae, Terry Pheto, Kenneth Nkosi, Mothusi Magano, Zenzo Ngqobe, Zola, Rapulana Seiphemo, Nambitha Mpumlwana, Jerry Mofokeng, Ian Roberts (I), Israel Makoe, Percy Matsemela, Benny Moshe

KlaraSofia
2014-03-09
Sockersöt gangsterfilm.
Alice-Renee
2013-11-22
Intressant med en så obehaglig film i varma, glada färger.
2013-03-18
Välgjord och framför allt snygg, speciellt hur de ljussatte många scener. Men handlingen kring den osympatiske tsotsi föll jag inte alls för, och när huvudkaraktärens öde inte intresserar det minsta kan betyget tyvärr inte bli högre.
the-godfather
2013-02-02
Älskar den inte mycket att säga.
regnbågsbarn
2012-09-11
Bra film med bra musik.
Ful_fisk
2012-03-16
Stark och fascinerande film med tät stämning. Lyckas riktigt bra, trots några smått sentimentala bitar.
karlmats
2011-11-02
Ah, samma år som Crash vinner Oscar för bästa film vinner den här skiten alltså en Oscar för bästa utländska film. Va fan var det för fel på det året? Vem utnämnde det till tyck synd om utsatta människor och gör det så övertydligt som möjligt-året? Nu tyckte jag ju inte speciellt synd om den här dolmen i huvudrollen här. Livet i kåkstaden suger och folk där beter sig som as, ska vi kanske ta oss en liten funderare på om det är samhället som får dem att fatta alla dessa knasiga beslut? Jag orkar ärligt talat inte bry mig, med nu sju miljarder människor på jorden hamnar Tsotsis öde väldigt väldigt långt ner på min intresselista, maken till osympatisk jävel får man leta efter. Hans karaktärsutveckling känns varken trolig eller hjärtskärande heller.
hsimpson
2010-10-01
Det tog ett tag innan jag riktigt kom in i historien, och även om det är välgjort så blir det aldrig mer än "bra". Nånting saknas, men kan inte riktigt sätta fingret på vad.