2.7

True Story

Ett drama centrerat kring förhållandet mellan Christian Longo och journalisten Michael Finkel. Longo var en mördare på FBI:s lista över mest efterlysta, som i flera år levde utanför de amerikanska gränserna under Finkels namn.

Originaltitel True Story
Regissör Rupert Goold
Manus Rupert Goold, David Kajganich
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Jonah Hill, James Franco, Felicity Jones, Ethan Suplee, Gretchen Mol, Robert John Burke, Seth Barrish, Betty Gilpin, Dana Eskelson, Byron Jennings, David Pittu, Auden Thornton, Maria Dizzia, Conor Kikot, Charlotte Driscoll, Stella Rae Payne

Andreas_
2021-07-07
Bra skådisar som gör riktigt bra insatser framför kameran i en medioker thriller som aldrig blir spännande och som titeln antyder så är det såklart en sann historia eller åtminstone baserad på en sann historia, tror mer att den är gjord efter boken som jag inte har läst som dock är skriven efter händelsen, handlar om journalisten Michael Finkel som är på väg uppåt i karriären när en anklagad mördare åker fast i Mexico och då använder Finkels identitet och såklart blir den riktiga Finkel intresserad av fallet och varför just hans identitet har används, James Franco är mycket bra som den anklagade men den som sticker ut mest är nog Jonah Hill som man verkligen inte är van att se i såna här dramatiska roller som journalisten Finkel, uppbyggnaden av filmen är bra och det känns som att detta kommer bli en spännande resa men det blir aldrig spännande, det blir aldrig dramatiskt utan tvärtom, ganska mediokert och trist, så det enda som egentligen håller betyget uppe någotsånär är skådisarna och deras insatser, Felicity Jones och Gretchen Mol har små roller dessutom, betyget stannar på en mycket svag 3:a för mig och 2:an är nära, inget att direkt jubla över.
mammene
2020-11-14
Ska man ge tokstollar den här uppmärksamheten, helst skulle de låsas in och glömmas bort, men då glöms också offren bort. Samtidigt ett sätt att förstå, inte brottet utan hur de fungerar, hur en människa kan manipulera andra. Därför är det intressant att se hur reportern Michael drogs in i och fascinerades av Longos psyke. Longo spelades mycket bra, så obehaglig. Tydligen lever han fortfarande och sitter i dödscell. En stark tvåa.
Rele
2020-05-24
En film om manipulerande familjemördare. James Franco är väldigt duktig skådespelare och höjer filmen till en trea.
bizon
2020-05-24
Hill bör hålla sig till flamsiga grabbkomedier, han har 0 trovärdighet i den här rollen. Franco är ok.
2019-08-11
Jag är i full beundran över James Franco och Jonah Hills karriärer där de kunnat leverera galna komedier men också Oscarsnominerade insatser. Här känns det dock som dessa två vännerna har fått lite väl mycket självförtroende och letat ett gemensamt projekt där de ska visa hur bra, dramatiska skådisar de är. Tyvärr är kostymen lite för stor, speciellt för Jonah Hill i denna huvudroll, men framförallt är detta en historia som varken har tyngd eller engagemang för att ha förtjänat att bli film. 2+
HansMoleman
2019-08-03
Bra skådisar, men märklig/uddlös intrig.
Canaletes
2019-06-21
Man försökte för mycket till att få den här filmen till en klassiker, men det blir för mycket att det bara blir mos av det hela. Bra och lovande start men sen tappade man intresset... Lite svårt att ta den seriöst också när man förknippar flera av skådisarna med komedi-filmer.
Spook
2019-06-02
en film med 2 bra skådisar som spelar i en film med en icke-handling enligt mig. finns ingenting intressant att göra en film om detta...
Starlette
2019-06-01
Saknar tyngd.
TURGUT
2018-09-10
Oengagerande och lite trött film. Känns Franco och Hillmest gör denna för sakens skull, ok skådespelarinsatser men ganska ointressanta karaktärer. Man får känslan att det håller på att byggas upp en annorlunda plot/twist men sedan blir det inte så!