2.6

Troll

Djupt inne i berget Dovre, Norge, vaknar något gigantiskt efter att ha varit instängt i tusen år. Varelsen förstör allt i sin väg och närmar sig snabbt Norges huvudstad, med stadsbor som kämpar för att stoppa något de trodde bara fanns i folktron.

Originaltitel Troll
Alternativ titel Trol
Regissör Roar Uthaug
Manus Roar Uthaug, Espen Aukan
Genre Komedi, Äventyr, 2020-talet
Skådespelare Ine Marie Wilmann, Kim falck, Mads Sjøgård Pettersen, Gard B Eidsvold, Anneke von der Lippe, Fridtjov Såheim, Dennis Storhøi, Karoline Viktoria Sletteng Garvang

Djason
2023-06-30
Älskade trolljägaren när den kom och denna är också bra men inte ett riktigt lika vass som trolljägaren. Vissa scener i filmen håller rena Michael Bayklass. Snyggt gjord men ganska andlös dialog.
Tatty
2023-01-28
Spännande! Intressant!
karlmats
2023-01-13
Kul ambitionsnivå ändå från våra grannar i väster och visst verkar budgeten som lagts på CGI vara fullt tillräcklig. Värre är det med manus och karaktärer. I slutändan känns det som en lågbudget Hollywood-rulle på norska som underhåller för stunden men det känns också hela tiden som att det är något orimligt över detta, och då menar jag inte bara det gigantiska trollet som klampar runt över skog och hei. Hur den där killen kunde få jobbet som premiärministerns närmsta rådgivare känns faktiskt som snäppet mer osannolikt än att det skulle komma en hel trollarmé. En ganska stabil 2a, jag ser mycket hellre om Trolljägaren.
2023-01-05
Norsk King Kong, typ. (7-/15)
Señor
2022-12-31
Det här är en sån där film där saker bara händer, utan att kännas verkliga på något sätt. Karaktärerna gör beslut och handlingar som känns helt "out of the blue" konstant. Det är svårt att inte hata alla karaktärer. Jag tycker de lyckats bra med det visuella (då trollet är ganska snyggt), men jag klarar inte av en film som ändå kräver att en kan känna med karaktärerna lite för att kunna uppskatta den på något sätt. Plågsamt.
vonadel
2022-12-29
Är ju svag för denna typ av film. Är väl ganska mycket baserad på Trolljägaren från 2010. Tyckte nog den var snäppet bättre iofs. Men, denna har också sin charm och har bra effekter. Ok, kanske tar i överkant i min betygsättning, men ändå. 7/10
DiMMUBoRGiR
2022-12-27
Mysig och stundtals lite rolig. Men... vad fan? slutet?! Empatibortfallet var lika förvånande som överraskande. Var det meningen, som en kommentar på vår nutid...?
RichardEk
2022-12-25
Typisk Netflixfilm, inte helt igenom dålig, men långt ifrån bra. Dramaturgin är tagen rakt av från amerikansk katastroffilm från när det gäller myndigheternas reaktion till familjerelationernas begivenhet. Kvar blir en film med en del underhållande förstörelsescener, men i övrigt ekar det tomt när det gäller innehåll.
Olof_Gronlund
2022-12-21
Effektfilmer funkar alltid att se, trollet är snyggt gjort, men sen fylls det mest med massa pang pang och liten dialog. Men det vet man ju med denna typen av film med. Perfekt att ha på i bakgrunden, funkar.
PolPut
2022-12-20
Trolljägaren som kom för typ 10 år sedan var lite småkul. Den här är bara… dålig. Riktigt jävla tråkig film.