3.4

Triangle of Sadness

De unga modellerna Carl och Yaya blir inbjudna till en kryssningsbåt med extremt rika passagerare, däribland en rysk oligark, brittiska vapenhandlare och en alkoholiserad kapten. Allt verkar till en början glamoröst men en storm är i antågande och efter ett katastrofalt slut på kryssningen blir passagerarna strandsatta på en öde ö.

Originaltitel Triangle of Sadness
Regissör Ruben Östlund
Manus Ruben Östlund
Genre Drama, Komedi
Skådespelare Harris Dickinson, Charlbi Dean Kriek, Woody Harrelson, Carolina Gynning, Henrik Dorsin, Vicki Berlin, Zlatko Buric, Sunnyi Melles, Iris Berben, Amanda Walker, Oliver Ford Davies, Arvin Kananian, Jean-Christophe Folly

swecarlsson
2024-04-03
Klockren satir på rika och filmen belyser i början lite angående jämställdhet och stereotypiska könsroller. Något som skildras alldeles för lite. Härlig och underhållande film.
BarryHero
2024-03-08
Överlag en fantastisk satir med typisk Östlund-känsla och ett par hysteriskt roliga scener. Filmen tappar lite i kvalitet mot mitten av filmen med kavalkaderna av spya och andra kroppsvätskor, som dock inte går att förneka är rätt festligt gjorda. Gillar i vanliga fall inte Henrik Dorsin men måste erkänna att han är gör en bra insats och spelar en sympatisk rollfigur.
lamotta
2024-02-11
Östlund gör amerikaniserad Östlund
2024-01-14
Östlund kan det där med sociala sammanhang, pinsamma som obekväma. Och det är därför jag gillar dem. Här dominerar delen på båten som är överlägset bäst. I övrigt rätt avslaget och faktiskt förutsägbart. Vissa scener är som vanligt fantastiska, men den hade vunnit på att kapa sista delen en bit.
Christofer
2023-12-19
2023-10-23: Fascinerande och motbjudande på samma gång, med ett antiklimax till slut som lämnar en tom och undrande vad som hände. 2+
matti_jaaaro
2023-12-13
Tycker slutet kunde gjorts bättre, känns lite som när en spelstudio har slut på pengar och nån chef kommer in och säger "nästa vecka gör vi release oavsett, gör det bästa av situationen". Alltså dramaturgiskt förstår jag att filmen slutar som den gör, mest att det inte är speciellt bra utfört. Första två delarna har jag inget att invända på, det var brakångest hela vägen på ett bra sätt.
Freeko
2023-12-09
Mitten av filmen fann jag underhållande. Resten not so much. Förstår inte riktigt hypen.
HerrNenne
2023-11-30
Tappar tempot i sista delen. Tappar ännu mer i absoluta slutet. Annars solid.
F-M-J
2023-11-13
Idén är som med alla Östlund filmer jätte fascinerande och inbjudande. Men däremot spretar Triangle of Sadness mer än hans bästa filmer och hamnar lite i ett mittemellan stadie genom att vilja för mycket som leder till att det istället blir lite ihåligt istället för insiktsfullt.
RichardEk
2023-11-12
En film som hoppar på vågen av kritiken av de superrika, och det av goda skäl. Dels är det socialt relevant, dels är det en tacksam grupp att göra löje av. Filmen är dock för lång, och den tappar rejält mot slutet. Men, ja, Woody Harrelson är fenomenal även om han har getts en karikatyrlik roll.