Trädgårdsgatan

Elin och Eric som träffas som vuxna och minns sin barndom. Båda växte upp med föräldrar som missbrukade men skildes tidigt åt när föräldrarna gick skilda vägar men sakta hittar de tillbaka till varandra.

Originaltitel Trädgårdsgatan
Alternativ titel Garden Lane
Regissör Olof Spaak
Manus Gunnar Järvstad
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Eva Fritjofson, Karin Bertling, Sara Chaanhing Kennedy, Niclas Fransson, Simon J Berger, Alexej Manvelov, Linda Molin, Stefan Cronwall, Karin Franz Körlof, Jannike Grut, Emil Algpeus, Nike Ringqvist, Lukas Monikoff, Anna Mercedes Bergion, Ingvar Henriksso

svältaren
2022-02-15
Ambitionen är god, men tyvärr känns dialogen aldrig helt naturlig och jag kan inte riktigt tro på berättelsen.
Albion
2021-10-10
En överraskning får jag nog tillstå. Rak, naken och ärligt berättad om en familj på livets absoluta skuggsida. Barnens perspektiv vävs in på ett starkt sätt. Och mitt i all svårmod lyser kärlek som det varma hoppet mitt i all svek och ångest. Jag petar dit en svag 4;a, 4-
mammene
2021-02-15
Mycket bra för att vara svensk film. Finurligt gjord med många ytterligheter så spännvidden var stor. Det är alltid svårt att se när barn kommer i kläm och här var det från flera håll men ändå så olika beteenden, man kan ju fundera vad som skadar mest. Det var det som höjde att det inte var någon tävling utan bara visade på två olika miljöer och hur barnen förhölls sig till det och det blev ett slags summering. För övrigt ett mycket bra skådespel, det kändes så naturligt. En stark trea.
StureStenhög
2021-02-09
Med tanke på hur dåligt svensk film har mått ett bra tag nu, så får det här åtminstone ses som en liten ljuspunkt. Det känns ändå som en ovanligt komplex skildring av missbruk och hur det påverkar människorna i missbrukarens närhet. Filmen är som bäst när den fokuserar på den lilla dysfunktionella familjeenhet som växer fram. Både Simon J. Berger och Karin Franz Körlof är bra, och man lyckas lyfta fram barnens upplevelser på ett intressant sätt. Där får också nutidshistorien en viktig funktion, men jag tycker inte riktigt att den delen fungerar lika bra. Skådespeleriet är inte alls bra där, vilket kan ha att göra med att de tvingas leverera hopplös expositionstyngd dialog. Kanske hade det kunnat avhjälpas genom att helt enkelt utöka den delen så att man inte hade behövt pressa ihop allting till några få scener och repliker. De perspektiv man får på historien där är annars väldigt intressanta. Jehovas vittnen-styvfarsan blir också lite mycket av en karikatyr, men även den delen fyller en intressant funktion. Så det finns en del som hade kunnat styras upp bättre, men helhetsintrycket är fortfarande klart positivt
finkan
2021-02-02
Riktigt bra film
KyLLo
2019-01-02
En film som visar hur de vuxnas problem kan gå ut över barnen. Idyllisk miljö, och det finns en fin estetik i filmningen. Scenen med barnen i bilen är min favorit. Just den scenen har knasig dialog och är komiskt filmad. Simon J Berger och Nike Ringqvist har annars lite egen karaktär, vilket är positivt. Men personerna i filmen är osympatiska och tråkigt porträtterade, historien som helhet är rätt platt och övertydligt berättad. Jag minns att I skuggan av värmen hade snarlikt tema och liknande problem.
ViolaIngeborg
2018-08-07
Otroligt ojämn film. Pendlar mellan överpretantiöst skådespel (snälla kan vi låta svensk film vara på annat än dramaten-svenska!?) och små glimtar av beröring. Speciellt barnskådisarna är bra och Linda Molin i de nutida partierna. De explicita sexscenerna känns onödiga och effektsökande. 90% av filmen har cringe-varning, det som håller den uppe är de vackra skånska scenerierna. Plot-tvistarna är på ett sätt spännande, men blir på samma gång något för långsökta. Jag lämnar bion med en känsla att svens film borde kunna vara långt mycket bättre!
olofs
2018-03-22
Fantastisk foto. Bra historia. Djupt berörande. Otroligt skådespel, speciellt barnen är helt magiska.
LillaBlåaMus
2018-02-01
Bra foto, ljud och spel av alla fyra huvudrollsinnehavare, inte minst Nike Ringqvist. Personligen hade jag gärna dröjt vid glimtarna framför elden eller några av de andra scenerna med barnen. Låtit deras relation fördjupas och gett lite mer utrymme åt tillbakahittandet. Det var den som berörde mig mest.