3.8

Trainspotting

Varför skaffa sig ett jobb när man kan vara arbetslös? Varför skaffa sig familj när man kan umgås med sina vänner istället? Varför ta ansvar när man kan fördriva dagarna genom att stjäla, supa, skjuta hundar med luftgevär, titta på hemgjorda porrfilmer och vara konstant heroinpåverkad? Mark Renton har självdestruktivitet till en konst. Tillsammans med sina vänner är han på kollisionskurs med samhället och etablissemanget. Men när Renton beslutar sig för att ta sig ur förfallet upptäcker han att det är svårt att ändra på gamla vanor.

Originaltitel Trainspotting
Regissör Danny Boyle
Manus John Hodge
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler, Pauline Lynch, Shirley Henderson, Irvine Welsh

Ghostface
2017-03-19
Konstant tragokomik som håller ett bra tempo med för sin tid kreativa lösningar. Robert Carlyle stjäl varje scen.
RustyFilm
2017-02-24
Har undvikit den har filmen många år men nu blev det av (vet eg. inte varför). Jag kunde lika gärna fortsatt att undvika för det här va skit (bokstavligen). 8,2 IMDb points mystiskt. Fattar inte vad folk behagas av. Det finns ju inga sinnen detta kan stimulera. Soundtracket ska undantas från ovan kritik. Boyles skithumor och heroinlek är för nån annan. Soundtracket och kanske nån av alla dom svarta sketcherna höjer betyget något över den absoluta botten.
slyntyg
2017-01-23
Trots den penibla drogmoralismen och sega avslutet så är detta bitvis en riktigt bra film.
Stan
2016-10-05
Överskattad. Med på många listor och sett fram emot att se den. Smutsig och lite galen, men känns som det var mycket sådant här i slutet av 90-talet början på 00-talet. Kanske var det Trainspotting som startade allt. Fula, tunna alkisar/pundare från Storbritannien som beter sig allmänt smutsigt åt. Fascinerande musikval, verkligen grymt soundtrack och bra skådespelare men inte särskilt minnesvärd.
Memmem
2016-10-05
Medelmåttigt drama om knarkare! Denna film handlar om fem missbrukare, fyra missbrukar heroin och en våld. De är så kallade kompisar, men tänker alltför mycket på sig själva. De njuter i början av sina rus, men får snart problem med avtändning och annat. Skillnaden mellan denna rulle och andra är att detta är en spelfilm, annars brukar det mest vara dokumentärer. Det gör också detta drama sämre än dokumentärerna, autenticiteten saknas. Skådespelet är ganska bra, fotot med och ljudet. Men filmen har inget speciellt, inget som sticker ut, inget hopp, bara elände. Betyg: 3-
Runlibr
2016-10-05
Mycket bra insatser av McGregor, och de andra. Carlyle spelar ju helt galen galet bra. Humorn och charmen till trots är mitt betyg lågt för jag klarar helt enkelt inte av att titta på missbrukare och hur de injicerar och vilken skit de lever i. Känner mig rätt illamående faktiskt.
mr_magi
Perverst bra!
hsimpson
2016-09-12
Skabrös film om folk som kastar bort sitt liv. Det gjorde jag i 94 minuter också...
labi
2016-06-23
Helt galen. Femman är nära.
vetegrodd
2016-04-27
En film jag hört mycket om och ville se men aldrig riktigt funnit läget på grund av att jag trodde jag skulle förbereda mig på ångest och råhet. Den är rå men inte särskilt ångestfylld i mitt tycke, snarare komisk utan att på ngt sätt tappa allvaret i temat. Nu ser jag var filmer som Snatch och Lock Stock fått sin inspiration. Skillnaden är att nämnda filmer känns väldigt fiction samt behandlar tung kriminalitet medans denna känns mer realistisk och behandlar heroin-missbrukare, denna känns snäppet vassare bl.a. på grund av att den ökade realismen gör att man kommer in i filmen på ett annat sätt, man kan relatera. Musik och stämning är välvald för att man ska känna den tappade och dunkla småstads-stämningen som poträteras, samtidigt som man undviker att vältra sig i onödig ångest. Ewan Mcregor med sin "oseriöst-in-i-döden" stil är perfekt för rollen och sätter stor prägel då han är berättar-röst, kanske hans bästa roll tycker jag, de andra karatärerna backar upp bra. En 5a blir det faktiskt, fin film, bra överaskning för en passionerad filmtittare år 2016 och det säger en del. PS: ett plus är att jag tror ingen vill börja knarka efter att ha sätt denna filmen