3.2

Train to Busan

Medan ett zombievirus bryter ut i Sydkorea, kämpar några passagerare för sin överlevnad på tåget från Seoul till Busan.

Originaltitel Busanhaeng
Regissör Yeon Sang-ho
Manus Yeon Sang-ho
Genre Action, Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Gong Yoo, Jeong Yu-mi, Ma Dong-seok, Kim Soo-ahn, Kim Eui-sung, Choi Woo-sik, Ahn So-hee, Jang Hyuk-jin, Shim Eun-kyung, Kim Jae-rok, Choi Gwi-hwa, Jeong Seok-yong, Ye Soo-jung, Park Myung-shin, Han Seong-soo, Kim Chang-hwan

BarryHero
2022-07-07
Dottern gör en fenomenal insats av någon som är så pass ung. I vanlig ordning känns det som att man har sett det mesta förut, och filmen har uppenbart hämtat en del från World War Z som kom bara något år tidigare. Fortfarande finns det dock en hel del originalitet. Att man försätter handlingen till stor del på ett tåg gör filmen både intensiv och klaustrofobisk.
KyLLo
2022-01-26
Mycket välproducerad, detaljrik och effekterna är välgjorda. Nästan hela filmen utspelar sig på ett tåg. Det gör att man dels kan relatera till miljön om man åkt tåg men även att man kan upptäcka olikheter. Det skapar en inlevelse där man blir något av en medresenär som tittare. Att de flesta osmittade är vanliga människor tror jag är medvetet för att skapa vardagskänslan. Sedan tycker jag om att det inte är en skräckkomedi eller parodi, även om det kanske finns inslag av svart humor. Det som drar ner betyget är att zombier inte kan springa, men här springs det för fullt. Andra smittade skulle visserligen kunna springa, men att alla smittade plötsligt skulle få eld i baken är mycket otrovärdigt. Att zombierna inte kan se eller tänka gör det ännu mer otroligt. Även att det blir för många upprepningar. Jag har inte sett uppföljaren, men tror att den här blir svårslagen.
Afflicter
2021-12-06
En koreansk zombiefilm är fortfarande en zombiefilm, även om den här utspelar sig till största delen på ett tåg.
NekkruEvul
2021-11-29
Det är sådant här jag inte förstår. Det kanske är mig det är fel på. Men jag kan inte förstå vad folk ser i en sån här film. Totalt söndertjatat koncept, platta karaktärer och oinspirerat skådespeleri, förutsägbar handling, och kort sagt inget nytt under solen. Inga överraskningar, inga gripande stunder, bara samma gamla. Jag hade väldigt tråkigt i två timmar. Vem vill se detta 2016 och efter? Många, tydligen. Men inte jag.
kovikovi
2021-09-09
jag tjöt som en gris när jag tittade på den, det var en SÅN bra film legit asså
F-M-J
2021-07-28
Trots ganska stora logiska luckor och brister som stör så blir filmen riktigt underhållande efter man köpt filmens spelplan och idé.
bojaka
2020-11-15
Sjukt bra film!!!
DiMMUBoRGiR
2020-11-11
Övertydlig i moralbudskap, men engagerande och sorglig.
Ranma
2020-01-04
Den har precis lagom tempo genom hela filmen, bra manus och riktigt snyggt genomfört. Det är förstås inga jättestora överraskningar, men det gör verkligen inget. Snyggt, spännande och riktigt sevärt! Har sett den både på bio och dvd, den höll lika bra även vid andra titten. Jag gillar också de lite mer humoristiska inslagen, t ex dessa överdrivet vällande zombies.
2018-12-08
Imponerande intensitet. Några fräcka fiffigheter, annars är det mest mall 1A. Men intensitet och spänning är långt ifrån någon bristvara. Mycket bra popcorn-rulle. (10/15)