3.4

Tár

Historien utspelar sig i den internationella västerländska klassiska musikvärlden och fokuserar på Lydia Tár, allmänt ansedd som en av de största nu levande kompositörerna och dirigenten och den första kvinnliga chefsdirigenten någonsin för Berlinerfilharmonikerna.

Originaltitel Tár
Alternativ titel TÁR, Tar
Regissör Todd Field
Manus Todd Field
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Cate Blanchett, Nina Hoss, Noémie Merlant, Sophie Kauer, Mark Strong, Julian Glover, Allan Corduner, Sydney Lemmon, Sylvia Flote

Starkbröl
2024-04-07
Manipulativ maktmänniska får betalt för gammal ost. Otroligt för lång, och känns som en film som är gjord för att vinna priser -- utan att riktigt veta vad den vill säga. Då hjälper det inte att Blanchett är mycket bra. Dessutom är de sista tjugo helt bedrövliga, ett komplett haveri till avslut som nästan sänker filmen till en tvåa.
HerrNenne
2023-11-30
Allt handlar om Cate Blanchett och Lydia Tár. Gott så. Jag gillar dekonstruktionen från det upphöjda. Jag gillar, tror jag, hur subtil filmen är ibland men det gör det lätt att missa viktiga saker i handlingen. Ibland är beteendet frustrerande. Hur intelligenta människor kan vara så dumma.
Rune2000
2023-11-15
Ännu en sevärd film av Todd Field med en fantastisk rollprestation av Cate Blanchett. Filmen har en fin rytm och gör att den långa speltiden flyger förbi relativt fort. Visserligen höll inte filmens tredje akt samma nivå som resten, men det förstörde inte helheten.
mazquara
2023-11-15
För den som inte greppar det - Tár är en narcissist, allt hon gör har en baktanke (varenda ord, varenda gest). En bra gestaltning av denna typ av människa, inte så överdrivet som det ofta kan vara. Lite lång dock, samt att jag trodde det skulle vara mer fokus på musiken.
Albion
2023-10-17
Filmen inleder med 20 extremt torra minuter som säkert skrämmer bort många tittare. Djupa musikfilosofiska samtal i oändlighet känns det som. Därefter blir det lite mer traditionell dramaturgi om än i en filmisk ovan miljö. För mig är den stora behållningen spelet bakom en stor filharmonisk orkester och musiken i sig själv förstås, även om det kunde få vara mer konsertinslag än vad det egentligen är. Sedan blir det väl för mycket Cate Blanchett till slut, hon är ju ändå med i nästan varenda filmruta. Filmen är också onödigt lång. Men på det hela taget är det en bra film och betyget blir en 4;a
Engravadlax
2023-07-23
Lydia Tár är väldigt based, men Cate Blanchett ger intrycket av att göra en karikatyr snarare än en karaktär. Alltid tillgjort larger-than-life, även allena, som någon grandios mentalpatient. Är det medvetet? I varje fall så känns det konstlat, och jag köper inte henne i rollen. Det är också verkligen oklart vad hela grejen med cancelleringen faktiskt handlar om. Är hon orättvist behandlad? Är det hennes ogärningar som har kommit ikapp henne? Både och? Är det meningen att jag ska se henne som en komplex karaktär, både älskvärd och problematisk? Då hade det hjälpt om jag gillade Blanchetts prestation och var investerad i hennes karaktär, samt att veta vad hon faktiskt cancelleras för. Sista delen av filmen är ren transportsträcka, ett innehållslöst montage där hon tappar ansikte och förpassas till lågprestigepositioner. Det finns ingen riktig dramaturgi här, och jag tror inte att Todd Field riktigt visste vad han ville med den här filmen.
simonm
2023-05-05
Gillar denna skarpt, mycket av samma anledningar som tidigare kommentarer tar upp som kritik. "...it is unclear to me what the film wants to say..." - En film ska inte vara övertydlig och skriva tittaren på näsan. Att mycket är oklart och öppnar för olika tolkningar och upplevelser är något positivt. Får hjärnan att jobba istället för att man blir serverad färdigtuggad underhållning. "...spärrades ens ögon upp i hopp om att få..." - Det är partierna mellan de spektakulära scenerna som är det intressanta. Kontrasterna. En film som staplar actionscener på varandra blir avtrubbande till slut. Detta var en perfekt blandning där partierna som är långsammare, där man får tid att komma in i rätt känsla och lära känna karaktärerna, förstärker de händelserika scenerna som blir mer överraskande och sätter sig i minnet. "...vill att vi ska heja på henne trots något vi inte sett" - Jag upplevde det inte alls så. Det fanns flera anledningar att både vara för och emot Tár i flera situationer. Jag tänker att man beroende på egna erfarenheter kan ställa sig på olika sidor där, vilket inte hade skett om vi fått se vad som verkligen skett. Som livet brukar vara, det är sällan man vet hela sanningen. Uppfriskande att film också kan vara så ibland. Vill gärna se om denna, det fanns många lager och aspekter man troligen missade. Älskade alla smala referenser som troligtvis var självklara för de som känner till klassiska musikvärden men där det mesta flög förbi mig. Fick igång min nyfikenhet och blev sugen på att lära mig mer. Det är så en film ska vara!
dr_Robert
2023-03-09
Cate Blanchett is a great actrice, that that is not reason enough to make a great film. There is a great deal of talk about art and music in the film, but their power is never felt. ("Elvis" in spite of its' shortcomings does that better). And then the character Tar has a dark side, but it is unclear to me what the film wants to say about that. The film touches upon themes such as metoo, art/artist and power but that is not enough to make it into the intelligent film it wants to be.
djonipony
2023-02-23
2.5. Första timmen var så seg att mina tankar flög tillbaka till det årliga februari-hetstittandet av nominerade rullar inför galan och då särskilt fjolårets 'Drive my car'. Också den blek (bokstavligt talat) och händelselös, men lika givet - då som nu - att kritiker skulle Säga att den var fantastisk trots att ingen faktiskt Tycker det. Det tar sig sedan (no pun intended), men inte alls tillräckligt för att nå upp i nivåer där man kan öppna för att någonsin se Om filmen. När Tár kutar efter tjejen, med lilla björnen i nypan, spärrades ens ögon upp i hopp om att få något åt Parasite-källar-hållet. Men icke. Blanchett är såklart bra, men utöver den härliga scenen där hon elegant går i clinch med den där PK-tönten som grinar om Bach är det svårt att känna särskilt mycket för henne. Såklart medvetet av Field att göra henne känslomässigt avstängd, men det får också sina konsekvenser för tittarens känslor för henne. När vi tas igenom gamla, eleganta, europeiska lägenhetsinteriörer kan vi i alla fall dra en lättnadens suck över att vi inte sitter och ser Andrzej Zulawski's helt hopplösa 'Possession'.
jack_jack_jack
2023-01-13
Det känns ärligt talat fegt att hon blir cancelled i filmen för något vi aldrig ser henne göra. De vill att vi ska heja på henne trots något vi inte sett. Fuck that. I High Fidelity när det visade sig att John Cusack varit otrogen var det liksom iaf en twist.