2.5

Tower of the Lilies

Filmen handlar om en grupp flickor i åldern 16 - 19 år och deras lärare, kända som Himeyuri Corps (eller Lily Corps), som mobiliseras av den japanska armén som sjuksköterskor under slutstriden om Okinawa i mars - juni 1945. Av de 222 flickorna dör 136 stycken under striderna.

Originaltitel Himeyuri no Tô
Alternativ titel Himeyuri Lily Tower
Regissör Tadashi Imai
Manus Yôko Mizuki
Genre Drama, Krig, 50-tal
Skådespelare Kyôko Kagawa, Susumu Fujita, Keiko Tsushima, Eiji Okada, Sen Hara, Kinzô Shin, Kaneko Iwasaki, Yoshi Katô, Miki Odagiri, Chieko Seki, Fudeko Tanaka, Harue Tone, Taiji Tonoyama, Misako Watanabe, Masako Ichimura, Setsuko Kawaguchi, Akiko Suzuki

goeran
2013-11-21
Tadashi Imais Tower of the Lilies (Himeyuri no Tô) från 1953 är en mycket välgjord krigsfilm om de kvinnliga studenter, Himeyuri Corps, som offrade livet som frivilliga sjuksköterskor under det blodiga slaget om Okinawa som pågick i tre månader våren 1945. Mer än hälften av flickorna dog i striderna alternativt begick självmord när de överlägsna amerikanska styrkorna lyckades erövra ön. Bäst bland skådespelarna är utan tvivel den kommande storstjärnan Kyôko Kagawa i rollen som Fumi Uehara.