3.1

Tove

Den okända historien om hur Tove Janssons passionerade och förbjudna kärlekshistoria med teaterregissören Vivica Bandler i efterkrigstidens Helsingfors inspirerade henne till att skapa berättelserna om de egensinniga och älskade Mumintrollen.

Originaltitel Tove
Regissör Zaida Bergroth
Manus Eeva Putro
Genre Drama, Biografi, 2020-talet
Skådespelare Alma Pöysti, Krista Kosonen, Shanti Roney, Joanna Haartti, Kajsa Ernst, Robert Enckell, Jakob Öhrman, Eeva Putro, Wilhelm Enckell, Liisi Tandefelt, Emma Klingenberg, Juhana Ryynänen, Dick Idman, Simon Häger, Lidia Taavitsainen, Paavo Järvenpää, Sara Soulié

F-M-J
2022-02-16
Jätte fan av Toves verk så det var trevligt att få se en skildring av hennes liv. Bra hantverk. En trea.
Ful_fisk
2022-02-13
Helt okej biografifilm. Kan förstå poängen med att det är lite märkligt att enbart fokusera på bisexualitet och kärlekshistoria när man berättar om en stor författare, som att det är det snarare än hennes böcker som skulle vara intressant. ;en filmen fungerar, så jag ska inte klaga. Hade bara väntat mig lite mer om skrivandet.
andersg
2022-02-08
Shanti Roney, nej nej... Jag gillar verkligen den här skådisen men finlandssvenska var verkligen inte hans grej.
lucius
2022-01-29
Fokuserar på allt som är oviktigt med Tove Janssons gärning
Namellak
2021-11-28
Jag hade inte så många förväntningar på den här filmen, så jag blev förvånad över hur berörd jag faktiskt blev. För mig var 'Tove gripande, sorgligt, roligt och livsbejakande om att gå sin egen väg och vara sann mot sig själv, trots motgångar och motstånd. Alma Pöisty, Krista Kosonen och Shanti Roney övertygar som Tove Jansson, Vivica Bandler och Atos Wirtanen.
ASSFACE
2021-11-25
Fin film men gav nog oss Tove jansson-fans inte speciellt mycket…
LillaBlåaMus
2021-02-10
Snyggt foto och överlag bra spel, inte minst av Krista Kosonen. Däremot har jag ibland svårt att uppfatta Pöystis och Roneys repliker (inga problem att förstå finlandssvenska). Ett större problem är manusets nästan totala fokus på Janssons kärleksliv, vilket trots Pöystis gedigna rolltolkning resulterar i ett tämligen ytligt porträtt av konstnären och författaren. Mer om Janssons politiska gärning och relationen till fadern hade gjort filmen intressantare. Konstnärsskapet ges visst utrymme medan författarskapet knappt nämns. Istället upprepas snarlika scener som främst uppfyller klichén om det bohemiska konstnärslivet. Toves fria själ framstår desto tydligare i den dokumentära snutten där hon ensam dansar utomhus. Sammantaget en stor besvikelse, bättre att se om nån gammal K Special.
emmacecilia
2021-01-31
Finns det inte mer att berätta? Tänkte jag. Det måste det väl göra!
Vertov
2021-01-30
Jovisst, Tove Jansson var bisexuell men det är inte det som gjort henne berömd. Tycker hon förtjänar en film med fokus på hennes arbete.
Jompalompier
2021-01-30
Helt okej biopic men trampade lite vatten tycker jag.