3.6

Top Gun: Maverick

Efter mer än 30 års tjänstgöring som en av flygvapnets bästa piloter, är Pete ”Maverick” Mitchell där han hör hemma – en modig testpilot som ständigt tänjer på gränserna och undviker den befordran som skulle komma att hålla honom nere på marken istället för uppe i luften. När han tränar en grupp avgångselever från Top Gun för ett specialuppdrag som ingen pilot någonsin utfört tidigare, träffar Maverick löjtnant Bradley Bradshaw, även kallad ”Rooster” - sonen till Mavericks bortgångne vän, radar-officeren löjtnant Nick Bradshaw, även känd som ”Goose”. Med en osäker framtid framför sig, och hemsökt av spöken från det förflutna tvingas Maverick att konfrontera sina största fasor.

Originaltitel Top Gun: Maverick
Alternativ titel Top Gun 2
Regissör Joseph Kosinski
Manus Ehren Kruger, Christopher McQuarrie, Eric Warren Singer
Genre Drama, Action
Skådespelare Tom Cruise, Miles Teller, Val Kilmer, Jennifer Connelly, Jon Hamm, Glen Powell, Ed Harris, Lewis Pullman, Jean Louisa Kelly, Manny Jacinto, Monica Barbaro, Jay Ellis, Jake Picking, Lyliana Wray, Peter Mark Kendall, Bashir Salahuddin, Danny Ramirez

Engravadlax
2022-09-24
Det finns en bra actionfilm inströdd mellan allt innehållslöst nostalgirunkande, som dessvärre är 90% av filmen.
saturday_sun
2022-09-13
Osannolikt och fånigt om en gammal flygare som mot alla odds blir anställd att träna de bästa amerikanska stridspiloterna för att genomföra ett omöjligt uppdrag. Filmen som helhet har ett upplägg som kanske funkade 1986 känns förlegat idag, och handlar det egentligen inte mest om huvudpersonen själv, Tom Cruise? Mannen som aldrig åldras. Tyvärr är Tom Cruise som frusen i tiden, medan övriga världen har rört sig vidare.
Starkbröl
2022-08-29
Av alla hittillsvarande kommentatorer sätter jag det lägsta betyget, och för mig är det obegripligt att ingen gett lägre än trea tidigare -- är det så höga nostalgipoäng? Originalfilmen är fånig amerikansk propaganda med en enkel konflikt i highschoolsfilmsklass, förvisso snyggt filmad, och denna film är inte annorlunda på något sätt. En idiotisk och konstruerad konflikt, den vackra kvinnan som belöning, en dryg mobbartyp som EGENTLIGEN är rätt hyvens, den helt överlägsne Tom Cruise, och ett farligt uppdrag mot ett ej definierat mellanösternland (men lätt identifierbart som Iran, because F-14). Tillägget jämfört med ettan är uppdragets karaktär, som i princip är "attack mot dödsstjärnan". I used to bulls-eye womp rats! Det militära och flygtekniska är också komplett idiotiskt, älskar luftvärnet uppe på de snöiga bergstopparna. Sista 30 är helt episkt dumma minuter, man vet inte om man ska skrocka eller vrida sig av skam. Högbudgetskit helt enkelt, som så ofta nuförtiden.
Qus
2022-08-26
En värdig uppföljare. Bättre än jag förväntat mig.
DIProgan
2022-08-24
Blandningen av gamla macho-stereotyper och en känsla som direkt hämtad från 80-talet var ändå rätt trevligt nu när allt ska va så komplicerat och intelligent. Bra spänning och skön stil bara. Inga Oscar-prestationer men en trevlig filmkväll.
Nathalena
2022-08-17
Aldrig varit ett stort fan av Top Gun men jösses det här var adrenalinkick rulle på hög nivå, spänning och bra story. Miss på dubbelgångare-daddy issues syndromet men allt annat var kanon !
HansMoleman
2022-08-05
Hade inte läst någonting om filmen innan och inga större förhoppningar. Men wow vad överraskad jag blev. Går nog inte göra en bättre uppföljare till en sådan kult/ikonfilm (som egentligen inte är så bra). Snygga paralleller och anknytningar till originalet utan att det blir för mycket eller "cheesy". Väldigt sevärd!
HansMoleman
2022-08-05
Sheepy
2022-06-15
Top Gun: Maverick är årets hittills största överraskning. Den levererar högoktanig och välgjord action med tillräckligt mycket hjärta för att man ska bry sig. Visst finns det brister i form av stundtals väl grabbig dialog och någon fake-out för mycket... Men faktumet kvarstår, detta är den bästa actionfilmen på många år och en av de bättre bioupplevelser jag haft.
karlmats
2022-06-14
En riktig Hollywooduppföljare till vad som var en riktig Hollywoodrökare. Tom Cruises själ är nog såld så många gånger om att den förmodligen sitter i helvetets nionde cirkel med Brutus, Judas och Cassius vid det här laget, för så här fräsch är det ju helt orimligt att man är vid hans ålder. Det här är publikfrieri på hög nivå och visst är det så pass spännande ofta att man glömmer bort att det också finns en hel del skavanker här. Framför allt behöver man nog bestämma sig för om man är ok med en två timmars lång reklamfilm för amerikanska flygvapnet och allt vad det innebär. När man här får möta ett uppdrag att attackera nånting uranrelaterat ett okänt land som luktar antingen Ryssland eller Iran så är det lätt att välja sida. Man håller på Tompa all the way, när folk säger att han är gammal och slut så sitter man där i biostolen med knuten näve och viskar åt duken att han ska visa dem. När Miles Teller dyker upp i en riktig 80-talsmustasch och kaxar sig så hoppas man att Cruise ska ge på honom en jävel och visa att gammal är äldst. När Jennifer Connelly dyker upp och flörtar med honom så hoppas man att Cruise istället ska visa att gammal är yngst. Kort och gott så är det här Tom Cruises show vilket jag uppskattar. Den kanske sista arbetande Hollywood-ikonen förtjänar sin plats i rampljuset, speciellt när han envisas med att göra egna livsfarliga stunts gång på gång. Men hypen är alldeles för stor, det här är en underhållande popcornrulle med mer än en blinkning till sin 80-talsföregångare. Den når upp till en 3a vilket är gott nog, men att den skulle hålla sig kvar på IMDB top 50 någon längre tid har jag svårt att tro.