2.7

To Matthieu

Francis och sönerna Matthieu och Eric arbetar på samma fabrik i en stad i Normandie. En dag får Francis sparken för att ha rökt en cigarett under arbetstid. Äcklad av orättvisan, vädjar Matthieu om nåd till ledningen och försöker få sina medarbetare bakom sig, men utan framgång. Strax därpå dör Francis plötsligt och Matthieu är övertygad om att det är självmord. Nu har han bara en sak i siktet - hämnd.

Originaltitel Selon Matthieu
Regissör Xavier Beauvois
Manus Xavier Beauvois, Cédric Anger, Catherine Breillat
Genre 2000-tal
Skådespelare Benoît Magimel, Nathalie Baye, Antoine Chappey, Fred Ulysse, Jean-Marie Winling, Françoise Bette, Mélanie Leray, Virginie Dessevre

Gigi1943
2013-10-17
Kul att vara först att kommentera! Tyckte den var lite seg i början och dessa bröllop som aldig tar slut på filmduken, men den lyfte sen pga det där med rökningen som jag själv reagerade på redan innan företagsledningen gjorde det. Klumpigt att inte följa skrivna regler tyckte jag. Man är ju ganska trött på allt rökande i de flersta filmer, det är så man nästan mår illa och det värsta är ju att regissör mm tycker att det ser så ballt ut. Men filmen tog sig vartefter och det var intressant med brödernas relation. Och Baye är ju så vacker!