2.9

Titus

Den store Titus offrar en krigsfånge i enlighet med romersk tro. Modern till offret hämnas på Titus. En hämnd så förfärlig att den kräver en ännu värre vedergällning.

Originaltitel Titus
Regissör Julie Taymor
Manus Julie Taymor
Genre Drama, Thriller, Fantasy, Krig, 90-tal
Skådespelare Anthony Hopkins, Jessica Lange, Colm Feore, Jonathan Rhys Meyers, James Frain, Alan Cumming, Angus MacFadyen, Matthew Rhys, Harry Lennix, Geraldine McEwan, Laura Fraser

2014-11-12
Filmatisering av en väldigt grym tragedi av William Shakespeare. Här får man allt man kan kräva av en tragedi av Shakespeare, det är hat, kärlek, svek, hämnd och hemsk död. Tack och lov använder man sig av Shakespeares vackra och poetiska språk. Vissa skådisar är perfekta i sina roller, andra helt fel. Lite för lång.
Robkiller
2014-02-03
Filmatisering av en Shakespeare pjäs, då kan det bli lite vadsomhelst... men det här... fullkomligt ologisk, konstig och flummar ur mest hela tiden... våldsamt, blodigt och fullt av hämnd... ändå tillräckligt välspelad för att delvis vara intressant... men som film vete tusan hur detta ska ses...
ernils_l
2010-01-30
Dramtisk och med gedigna skådespelarinsatser, men grymmast är scenografin! Mycket snygg, förmedlar precis den känsla som de starka känslorna kräver. Hela filmen fick mig att tänka på opera i det att det inte var dialogen utan känslan som var det viktiga.
JensKeso
2010-01-07
Den här filmen är crap. Ohyggligt högtravande och Anthony Hopkins är högst upp på skitnödighetens stolta pelare, helt klart att karln saknar självdistans och verkar ha fastnat i någon slags Hannibal Lectertillstånd som han inte kommer ur. Ge honom en munkorg, ett fejkat innanlår att koka soppa på och aldrig, aldrig någonsin en filmroll igen.
Cthulhu4prez
2008-09-06
Schysst rulle. Enormt surrealistisk.
Roswall
2007-07-08
Det var väldigt länge sedan såg den, kanske sju år sen. Mins den mest med ett ord: Bizarre
kinesi
2007-01-18
vidrigaste sämningseffekterna drar ner från fyra till tre.
ropes_in_tears
2007-01-11
Shakespears grymmaste drama i surrealistisk uppsättning. vackert genomfört.
IsakJ
2006-11-14
en av dom sämsta filmerna jag sett i hela mitt liv. usch!
FilmGuden
2006-08-22
Tyvärr, hoppades så mycket på den men jag förstår den inte riktigt. Allra minst inledningen. Anthony Hopkins är dock sevärd som oftast.