2.6

Tio knivar i hjärtat

En historia från arbetarkvarteren i Oslo under 1960-talet. Otto gillar fotboll men blir aldrig uttagen i något lag. Hans familj har inte råd att åka på semester under sommarlovet och han blir ensam kvar utan kompisar. En mystisk främling, Frank, dyker upp. Sommarlovet utvecklar sig till en dramatisk serie otäcka och mystiska händelser. En mycket annorlunda film.

Originaltitel Ti kniver i hjertet
Regissör Marius Holst
Manus Marius Holst, Lars Saabye Christensen
Genre Drama, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Per Oscarsson, Gisken Armand, Kjersti Holmen, Reidar Sørensen, Ingar Helge Gimle, Bjørn Floberg, Martin Dahl Garfalk, Jan Devo Kornstad, Trond Halbo, Björn Sundkvist

2021-03-08
Norsk film, hm filmen är ok...
Kalkonhönan
2013-12-26
Jobbig rulle, helt klart och känns som en mycket mörkare variant av Barnens Ö, förutom att huvudpersonen Otto inte är ensam hemma i stan och lever rövare, det gör han ändå trots att föräldrarna är hemma plus en mystisk främling som dyker upp. En annan film denna påminde lite starkt om var Walerie and her Week of Wonders, samma surrealistiska känsla, kanske inte lika närvarando som den tjeckiska filmen men den fanns där under ytan.