2.8

Tintin i hajsjön

Anfäkta och anamma! Nu är superskurken Rastapopoulos på fri fot igen. Den här gången har han slagit sig på konstsvindel i miljardklassen och håller till under hajsjön i en sjunken ruinstad. Men Tintin, Milou, Kapten Haddock, Professor Kalkyl och tvillingarna Dupond och Dupont är honom hack i häl.

Originaltitel Tintin et le lac aux requins
Alternativ titel Tintin and the Lake of Sharks
Regissör Raymond Leblanc
Manus Eddie Lateste, Jean-Michel Charlier, Rainer Gocksch, Michel Régnier, Jos Marissen
Genre Äventyr, Mysterium, Animerad, Familjefilm, 70-tal
Skådespelare Jacques Careuil (röst), Claude Bertrand (röst), Henri Virlojeux (röst), Guy Piérauld (röst), Paul Rieger (röst), Serge Nadaud (röst)

Sheepy
2023-07-25
I och med att detta var en av de första filmer som jag såg på bio, var jag spänd på att återuppleva den. Tyvärr blev det en stor besvikelse. Filmen är mest seg, utdragen och inte särskilt medryckande. Det är för mycket action och för lite humor/spänning. Till råga på allt är det svårt att förstå vad vissa karaktärer säger (såg den svenska dubbningen), då flera har en överdriven dialekt.
dudson
2022-08-27
Sköning till film-skurk-Rastapoopoulus, hiihii) Sen var ju filmens inramning isssh Bond-scenografi. + även till den härjande sjövilda Hadock"
2019-11-27
Riktigt dålig film. Filmen är ju bara baserad på Hergés karaktärer. Det är inte Hergé som självt skrivit manuset. Det gör att att det blir en märklig och seg film..
Biberkolben
2018-09-13
Till er som skriver "trots att det är nya röstskådespelare...": Det här är ju för bövelen de första svenska Tintin-rösterna; Tomas Bolme, Åke Lindström, Bert-Åke Varg, Fredrik Ohlsson m.m. Förövrigt så är den här filmen mycket fin och underhållande.
2014-11-07
Tintin var min stora idol när jag var en liten knatte. Ville bli som honom, jaga bovar och sätta dom bakom lås och bom. Hade alla äventyren på både kassettband och album. Helt klart sevärd.
ClintanTheKing
2012-10-28
Ett klassiskt Tintin-äventyr som alltid går hem. Gillar att den har tydliga Bond-dragningar också.
Xenox
2012-07-23
Trots att det är nya röstskådespelare och filmkaraktärerna inte är precis likadant animerade som i de tidigare filmerna, är det här en sevärd Tintin-film. Spännande story och bra låtar.
yrkeschaufföre
2012-04-21
En svag trea tack vare miljön som jag verkligen gillar men det finns många konstiga inslag som drar ner, sen är den lite för lång.
Djason
2011-11-09
Ack så gammal men än finns charmen av Tintin kvar.
hyochan
2010-08-11
Jag är ett stort fan av Tintin, och jag fann nöje i den här filmen när jag var liten - men så här i efterhand så finner jag ingen behållning alls i denna film. Tyvärr! Nostalgin kvarstår dock.