3.1

Tina - What's Love Got to Do With It

Biografi över sångerskan Tina Turners liv. I tonåren träffade hon musikern Ike Turner, som förvandlade den taniga tjejen med den stora rösten. Men priset för framgången blev högt.

Originaltitel What's Love Got to Do With It
Regissör Brian Gibson
Manus Kate Lanier
Genre Drama, 90-tal, Biografi
Skådespelare Angela Bassett, Laurence Fishburne, Jenifer Lewis, Phyllis Yvonne Stickney, Khandi Alexander, Vanessa Bell Calloway, Pamala Tyson, Penny Johnson, Chi McBride, Sherman Augustus, Terrence Riggins, James Reyne, Rob LaBelle, Rae'Ven Larrymore Kelly

Ful_fisk
2017-08-09
Stark biografifilm som förmedlar en riktigt kraftfull historia med utsökt filmiskt hantverk gällande foto, scenografi, kostym och smink. Angela Bassett är en av USAs mest underskattade skådespelare och här gör hon en sanslöst kraftfull roll som i slutändan verkligen bara smälter samman med den verkliga Tina Turner. Laurence Fishbourne är bra han med och helheten är en riktigt bra film. Favoritscen? Den första, när hon som litet barn sjunger själen ur sig i en kyrkokör.
2016-07-24
Grymt bra och värdig Tina Turner-biografi med fenomenala insatser av Angela Bassett och Laurence Fishburn! Mycket bra musik också!
RunRiot
2015-11-09
Den följer det klassiska receptet för biografier och funkar bra som en sådan, men jag har svårt att köpa verklighetskonceptet när de gjort om så mycket. Dock välgjord och välspelad.
2014-11-08
Det här är en riktigt bra filmatisering av Tina Turners liv. Klockrena skådespelarinsatser av Angela Bassett och Lawrence Fishburne. För att dock få ut till fullo vad filmen har att erbjuda så krävs det nog att man är mer intresserad av Tina Turner än vad jag är. Jag kan se det duktiga hantverket och intressanta historia men jag bryr mig inte. 2+
Netza
2014-05-25
Riktigt bra men jag tycker den gick fram lite för snabbt.
Tatty
2014-01-12
Jag ÄLSKAR filmen även om att den är så grym och ganska brutal. Men filmen är så stark och man lever och följer liksom med in i filmen. Nästan som om att man upplever det själv genom att titta på filmen och följa hennes liv från början. Så stark film. Älskar den och tröttnar ALDRIG på den!!!
Gigi1943
2013-11-25
Oerhört gripande levnadsöde - JÄVLA ÄCKELKARLAR som inte tål att deras fru/partner har större framgång än de själva (var det inte likadant med Cher???). Denna biografi/film är så så spännande och intressant trots de våldsamma inslagen, - men det är ju så när en film bygger på verkligheten, så den måste få en fyra. Musiken är ju grym också.
Rele
2013-11-24
Bra film. Duktiga skådespelare. Musik är riktigt bra.
Camilla133
2012-04-09
Bra musik, bra skådisar.
Vitus
2011-07-26
om inget annat så är den sevärd för fishbournes gestaltning av galningen ike turner, det lyfter hela filmen.