3.3

Timmarna med Rita

Rita, en ung hårfrisörska med stark kunskapstörst, beslutar sig för att börja studera vid folkuniversitetet på Irland. Hon möts först med skepsis av sin lärare, Frank, som tvivlar på hennes förmåga att tillgodogöra sig engelsk litteratur. Ritas personlighet och studieflit fascinerar honom dock alltmer och snart utvecklas en stark attraktion mellan lärare och elev.

Originaltitel Educating Rita
Regissör Lewis Gilbert
Manus Willy Russell
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Michael Caine, Julie Walters, Michael Williams, Maureen Lipman, Jeananne Crowley, Malcolm Douglas, Godfrey Quigley

emilstjernholm
2018-04-05
Caine är bra och filmen andas på ett härligt sätt 1980-tal. Men musiken? Oerhört märklig och malplacerad mest hela tiden.
2018-01-02
Var ett tag sedan jag såg denna film, men jag tyckte att den var bra och kanske lite seg också...
andmoreagain
2016-12-21
Förmodligen Caines bästa rollprestation...men filmen är inte mer än en trevlig bagatell.
idaho1981
2014-11-01
Grymt skådespeleri och bra manus som får en att tänka till och fundera på ens egna åsikter om den typiska akademiska världen som verkar stå och stampa i samma fotspår som för hundra år sen. Sen är den väldigt typisk 80-tal och det är musiken som drar ner betyget en aning, men den får ändå en stark 4:a.
Berniey
2013-10-27
Övertygande skådespel, men den känns alldeles för upprepandes och i längden blir det för tråkigt att titta på.
Slowdive2
2013-07-07
Tycker det var ett snyggt och spännande soundtrack - och man får nog kalla mig mycket musikintresserad. En amerikansk kritiker hade visst skrivit 'en film om litteratur för människor som aldrig skulle läsa en bok'. Ok underhållning.

2013-05-12
Charmiga, glittrande rollprestationer som även om de inte är så djupa ändå är uppfriskande.
Sznax
2012-06-18
Ett snyggt försök till dynamisk pjäs-film. Det märks aldrig att den är baserad på en pjäs och det ger mer liv till filmen (jag har sett pjäsen och det skulle varit väldigt tungt om man filmat den rakt av). Caine är helt lysande och Walters är väldigt bra, om än lite väl mycket ibland (speciellt i början). Kanske hade filmen behövt lite mer energi och en lite vassare andra halva. Betyg 6.7
Kurganen
2010-03-12
Det ska sägas att filmen är mycket trevlig och faktiskt sevärd. Skådespelarinsatserna är väldigt bra på alla vis och temat tilltalar mig på ett personligt plan. Tyvärr tappar dock filmen lite fart den sista tredjedelen vilket gör att den får en 3:a, även om denna lutar mer åt en 4:a mer än något annat. Caine är underbar, som vanligt.
Clasen
2010-01-24
Caine och Walters är underbara och några obetalbara scener gör att den fyra en 4:a!