2.8

Tillsammans 99

1975 var kollektivet Tillsammans en storfamilj. 24 år senare, 1999, har det förvandlats till världens minsta. Kvar finns bara Göran, världens snällaste, och Klasse, som väver sina trasmattor. När Klasse i hemlighet bjuder in till Görans födelsedag, återförenas alla för en kväll.

Originaltitel Tillsammans 99
Regissör Lukas Moodysson
Manus Lukas Moodysson
Genre Drama, Komedi
Skådespelare David Dencik, Gustaf Hammarsten, Shanti Roney, Olle Sarri, Jessica Liedberg, Anja Lundqvist, Lisa Lindgren, Henrik Lundström, Clara Christiansson Drake, Sten Ljunggren, Cecilia Frode, Lars Frode, Jonas Karlsson, Julia Heveus

Skapad 2024-01-23 av darkmist82
När jag såg första "Tillsammans" (2000) kunde jag nog aldrig förställa mig att Lukas Moodysson skulle få för sig att göra en uppföljare 23 år senare. Filmen som mest fokuserar på intriger o...   Läs mer »

Ful_fisk
2024-04-22
Början när de bråkar om disken är riktigt rolig och bådar gott och till en början är det riktigt spännande. Men så småningom börjar det gå lite på tomgång och sedan saknas helt en tredje akt, vilket gör att filmen plötsligt bara slutar mitt i dramat utan att det egentligen nått någon slags poäng. Mer en renunion för alla som gillade originalfilmen än en riktig film. Men på det sättet fyller den väl ändå sin roll, att det är lite småkul att se alla igen. Det är ju filmiskt välgjort och välspelat också. Så den får godkänt, men jag vete fan om jag skulle kalla den bra, och jag skulle aldrig rekommendera den till någon som inte var ett fan av originalet.
karlmats
2024-04-01
Nej inte i närheten av första filmen. Det känns som att Moodysson mest ville samla gänget på en stor återföreningsfest. Mycket av dialogen framstår som improviserad och det finns väl egentligen ingen anledning att besöka nån av de här karaktärerna 24 år senare. Som koncept är det väl lite fascinerande att se hur tiden stått helt still för vissa medan den har rört sig långt framåt för andra och krocken däremellan blir tydlig och däri finns det väl nånting att ta med sig till verkligheten. Men karaktärerna är inte tillräckligt spännande för det och det blir mest en axelryckning. 2an är aldrig mer än stabil.
Freeko
2024-03-31
Den enda behållningen med filmen är Gustaf Hammarsten som den alltid lika positiva Göran.
Rune2000
2024-03-23
Lukas Moodysson visar att han fortfarande kan skapa bra filmer men jag hade hellre sett en helt fristående film om hur ett gäng gamla vänner återförenas. Jag förstod inte alls poängen med att göra detta till en fortsättning på Tillsammans (2000), en film som jag aldrig haft en stark relation till. Visst är det kul att se alla dessa skådespelare återvända i samma roller, men handlingsmässigt kändes det helt poänglöst.
2024-03-18
Jösses, vilken onödig film! Tillsammans är definitivt en av Moodyssons bästa filmer och jag såg fram emot att få se denna uppföljare men Tillsammans 99 blev en rejäl besvikelse. Karaktärerna känns tillplattade och både humor, mysfaktor och story är i princip obefintlig! Visst gör skådespelarna ett bra jobb men filmen är knappast särskilt minnesvärd.
NoWireHangers
2024-03-16
Vissa scener är väldigt välskrivna och välspelade medan vissa andra känns ganska överflödiga. Karaktärerna är svårare att tycka om och sympatisera med den här gången och den politiska satiren är inte lika vass. Den första filmen hade också en mysfaktor trots att den handlade om allvarliga saker. Där fick vi också se de vuxnas galenskaper ur barnens perspektiv vilket gav ett extra djup som saknas här. Det enda ”barnet” i filmen är grannpojken från originalet och han är väl runt 35-årsåldern nu (det finns en skum tjej med också, men hennes funktion är främst att ge mer djup till karaktären Lena och de scener hon har med Birger är bland de jag anser som överflödiga). Jag tycker filmen helt klart är sevärd om man gillar originalet men den är mindre hjärtevärmande och optimistisk och många av de skratt den lockar är för att situationerna är så obekväma och karaktärerna så rubbade.
Spomenka
2024-03-02
Snudd på fyra.
HerrNenne
2023-10-30
Vilken onödig, ansträngt framtvingad film. Tyvärr skakar den min upplevelse av den första filmen. Lukas, om du inte har något positivt att säga så kan du faktiskt hålla käften.
JD
2023-10-22
Nätt och jämnt så över förväntan att man tänker "varför gjorde han inte mer av det här?". En del är riktigt bra och hade gärna kunnat få utvecklas mer, annat faller platt och hade kunnat strykas. Men som ofta hos Moodysson finns en empati för karaktärerna och en försonande ton som är väldigt tilltalande.