2.1

Tills solen går upp

När Peder springer på sin före detta flickvän Hanna har många år passerat och de är båda lyckligt gifta på varsitt håll. Samtidigt dras de fortfarande till varandra men ingen av dem vill bryta upp sina äktenskap eller vara otrogna. Men av en slump kommer de över en antik bok som handlar om drömmar. Med bokens hjälp lyckas de ta sig in i drömmarnas värld där de kan leva tillsammans i en tillvaro där allt är möjligt, samtidigt som de lever sina vanliga liv på dagarna.

Originaltitel Tills solen går upp
Regissör Peter Dalle
Manus Peter Dalle
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2020-talet
Skådespelare Mikael Persbrandt, Vanna Rosenberg, Helen Sjöholm, Peter Dalle, Björn Gustafsson, Filip Berg, Jennie Silfverhjelm, Rachel Mohlin, Per Andersson, Anneli Martini

Christofer
2023-09-17
2023-04-11: Whuut? Vad var detta egentligen? Dalle måste ha fått en stroke medan han skrev det här. Precis allt var crap: manus, regi, musiken, fotot…
2023-05-04
En film av Peter Dalle med Persbrandt i en av huvudrollerna. Jag tycker inte att den är sämre än andra svenska filmer i genren. Med det sagt inte att den är bra. Den är spretig. Börjar som en film om en man som inte hänger med i tiden. Sedan övergår den i en film om rika människor. Slutligen tar drömmar och slumpen över. Det är det mest originella, men folk som vill ha det gamla vanliga eller igenkänning uppskattar det säkert inte. Sedan finns det vanliga sjukdomstemat där, vilket jag personligen avskyr. Det positiva är att det inte tar upp merparten av filmen. Fina miljöer och många kända namn.
DrVergerus
2023-04-25
Riktigt pinsamt usel. Vilka schabloner.
Spomenka
2023-04-17
Stundom filmiskt klassisk, konceptuellt intressant och ofta välspelad. Men den är dåligt skriven, konstig, ojämn och poetiskt rent befängd. Kunde de inte låtit den mogna lite längre? Eller bara ägnat några timmar extra åt att putsa upp den? När de ändå satt där med något så mirakulöst som en rätt originell filmidé.
Dream
2023-04-09
Oväntat fin saga, om man bortser från användandet av samma skådespelare gång efter gång "Filip Berg, Jennie Silfverhjelm och Per Andersson." Jösses! Borde finnas bättre till en sådan här historia. Man börjar nästan bli rädd och tro att den Svenska Filmindustrin är korrumperad och låst till endast 20 skådisar att välja mellan.
KAVRING
2022-05-07
Fint skådespel, men blir till slut bara tramsigt.
BjörnBandhund
2022-01-01
Jag gillade överraskande nog första halvan skarpt. En fin och välspelad historia som byggs upp med ett oväntat bra samspel mellan klippning och musik. Tyvärr får de inte ihop det riktigt, på slutet satt jag mest och surade över hur tafflig upplösningen var. Utan att avslöja för mycket kan jag väl säga att de inte skulle låtit det övernaturliga bli så dominant. Men en trea måste det ändå få bli för att inledningen var så bra.