3.2

Tillbaka till Jordbro

Filmen börjar med tillbakablickar på Jordbro-barnens första dagar i skolan. Flera har bildat familj, och har egna barn. Nytagna bilder blandas hela tiden med återblickar. Mona arbetar i butik, Camilla som modell, Tina som restaurangbiträde, en man arbetar på ASG, en annan har blivit bonde och flyttat till Norrland, Tommy, som ville bli författare, jobbar som Securitas-vakt i Göteborg och har blivit medlem i Jehovas vittnen.

Originaltitel Tillbaka till Jordbro
Regissör Rainer Hartleb
Manus Rainer Hartleb
Genre Dokumentär, 80-tal

Raimo_1985
2016-04-06
Hittills den tråkigare i Jordbro-sviten, men den är ju intressant ändå. Väldigt mycket tillbakablickar, men det kanske jag bara tyckte var segt för att jag sett de två första filmerna bara dagar innan.
vonadel
2015-04-06
Ett fall framåt igen för denna del i sviten. Första delen där man på allvar får tillbakablickar från framför allt den första filmen (kanske bara?). Detta ger filmen en helt ny dimension. Så kul att se hur omgivningarna har förändrats när vi nu hamnar mitt i "det glada 80-talet". Så himla tidstypiskt. Fascinerade att se att så många fått barn trots att de är så unga. 7/10
Semiramis
2015-01-03
Detta tycker jag var bäst hittills. Att man får återblickar och enklare kan knyta ihop personerna underlättar, och det blir väldigt intressant.
Galivan
2014-12-27
Helt annan utgångspunkt i den här filmen. Man får se var varje individ befinner sig, vad den gör och vad den har gått igenom. Fotot har hemvideokamerakänsla med 80talsteknik. De många återblickarna till tidigare filmer försvagar den egna filmens aktualitet. Ibland var det nödvändigt för att koppla ihop nutid till dåtid men det görs lite för mycket. Att det har gått 5 år sedan den senaste filmen ger filmen en tillbakablickande och reflekterande prägel och på så sätt tappar man en kvalitet som fanns i de tidigare filmerna. Chopin var inget bra musikval till innehållet. Det estetiska värdet är lågt och det är bara intervjuer och återblickar men det är ändå tankeväckande och psykologiskt intressant. 2+
daniel77
2014-06-12
Mycket bra. Som tidigare nämnts så drar det fula videofotot ner upplevelsen något, men det är fantastiska intervjuer särskilt när de ställs tillsammans med tillbakablickarna. Melankoliskt och vackert!
LillaBlåaMus
2011-06-17
Med nästan bara rena intervjuer blir det lite statiskare än i den första filmen. Men tidskänslan lika total.
Tonti
2010-10-23
Lite svagare än föregångarna. Videofotot känns riktigt b-igt jämfört med den fantastiska kvaliteten på bilderna i de två tidigare filmerna. Nu har det dessutom börjat klippas in återblickar vilket förvisso är fullständigt naturligt i kontexten att det var flera år sedan den tidigare filmen kom men när man nu ser de på rad blir det mycket av samma, vilket väl också lär fortsätta i de senare delarna. Det är sorgligt att se de söta små 70-talsbarnen i stundtals hemsk 80-tals outfit. Det är obegripligt att allt det där verkligen existerat. Men visst är det fortfarande en mycket intressant och stundtals gripande film och den minskar inte på något sätt mina förväntningar inför fortsättningen.
OffTheGround
2009-08-08
Nu börjar det bli intressant.
deppen
2009-02-22
Lite rörig har jag för mig, har lite svårt att hänga med i vem som är vem.
DanielMott
2008-08-14
Roligt att se vad det blivit av barnen, men betyget dras ner av hafsigt videoarbete.