3.4

Tillbaka till framtiden

För att komma undan ett gäng terrorister hoppar Marty in i en sportbil, som visar sig vara en tidsmaskin. Hastigt och lustigt befinner han sig 30 år tillbaka i tiden, där han möter sina föräldrar som unga. Inte nog med att de tror att hans täckjacka är en flytväst - hans mamma blir till råga på allt förälskad i honom. Marty har förstås inget val. Han måste se till att hans blivande mamma och pappa får ihop det. Annars kommer han själv inte att bli född.

Originaltitel Back to the Future
Regissör Robert Zemeckis
Manus Robert Zemeckis, Bob Gale
Genre Komedi, Action, Äventyr, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Michael J Fox, Christopher Lloyd, Lea Thompson, Crispin Glover, Thomas F Wilson, Claudia Wells, Marc McClure, Wendie Jo Sperber, George DiCenzo, Frances Lee McCain, James Tolkan, Casey Siemaszko, Billy Zane, JJ Cohen, Donald Fullilove, Harry Waters Jr
Betygsantal 20517

Skapad 2019-12-22 av Hauugen
Detta är min absoluta favoritfilm, ingen snack om saken. Jag kan se den när som helst, vart som helst och hur som helst. Denna filmen har varit en stor del av min barndom och det är ju självklart ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-07 av connya
Radarparet Robert Zemeckis och Steven Spielberg är två av mina favoritfilmskapare och 1985 gjorde de en film som sedan blev en trilogi, som det inte går annat än att älska. Jag är förvånad var...   Läs mer »

myslas
2020-12-09
Det perfekta manuset och förmodligen den film jag sett näst flest gånger i mitt liv (efter Gremlins). En film jag aldrig någonsin kommer bli trött på.
karlmats
2020-11-24
Det var 12 år sedan jag såg den här alltså. Det är alltid kul att återbesöka sina gamla 5or och se om man känner samma sak som ens forna jag. Jag är fortfarande väldigt förtjust i den här världen, det är precis lagom lättsamt och Lloyds samspel med Fox är otroligt underhållande. Tidsreseaspekten hanteras så elegant att man inte ens bemödar sig om att leta luckor eftersom huvudfokus ändå är att ha kul, inte att göra något som är vetenskapligt korrekt. Lea Thompson är också väldigt bra som Martys unga mamma och Biff är ju ett sånt kötthuvud att man inte kan låta bli att uppskatta honom trots att han är en riktig dolme. Det räcker inte riktigt till högsta betyget den här gången, men att det är en del av 80-talets absolut guldkorn råder det ingen tvekan om (2008-06-25).
2020-09-16
Kultfilm som åldrats bra!
MattMachine
2020-07-17
35 år senare fortfarande lika fantastisk. 5/5, 10/10, 100/100, etc.
picklessmulan
2018-08-29
En klassiker!
Starkbröl
2018-08-26
Fortfarande en grymt solid film med både viktiga budskap och nerv, presenterat som ett riktigt matinéäventyr. Helt fri från moderna skrivapånäsanbudskap. En av de bästa 80-talsungdomsfilmerna.
Albion
2018-07-31
Ren glädje uppblandad med en massa nostalgi. Håller för flera omtittar och betyget 5 är orubbligt
pryzze
2018-07-28
Såg om filmen med min 12 åriga son. Han tyckte att det var en av de bättre filmer han sett. Jag tycker att filmen håller än.