Till det som är vackert

Katarina är 20 år och från Göteborgs utkant. Hon vinner av en slump två biljetter till en premiär på Konserthuset. Katarina har aldrig varit på en klassisk konsert förut men till både sin och sin killes stora förvåning drabbar musiken henne rakt i hjärtat. Katarina lyckas ljuga sig till ett jobb på Konserthuset som receptionist, hon förälskar sig i den högkulturella världen och inleder en relation med den gifte dirigenten Adam. I en önskan att skapa sig en ny identitet, långt borta från sin fula förort, gör Katarina nu allt som står i hennes makt för att få stanna i den nya världen.

Originaltitel Till det som är vackert
Alternativ titel Pure, Beloved
Regissör Lisa Langseth
Manus Lisa Langseth
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Alicia Vikander, Samuel Fröler, Martin Wallström, Helén Söderqvist Henriksson, Josephine Bauer, Doris Funcke, Pär Luttrop, Ylva Gallon, Anna Åström, Isabella Alveborg, Robert Wetterlund, Kim Lantz, Elisabeth Göransson

UFO_lars
2015-11-21
En fadd och tunn film. Berör mig inte alls. Manuset känns väldigt tråkigt.
2015-09-25
Ge mig ett P! Ge mig ett K! Ge mig ett RAL! Vad blir det?! jag hörde inte!! (4+/15)
tandersten
2015-04-19
Man kunde ju önska att svenska manusförfattare kunde VARIERA sig lite oftare. Ung naiv flicka kärar ner sig i medelålders känslosam (och kåt) konstnär har ju gjorts lite för många svenska filmer för att vara hälsosamt.
fabbe86
2015-02-15
En rätt trist och förutsägbar historia. Inget du inte sett förut.
Cp-arnie
2015-01-19
Gillar handlingen, men den hade gjort sig bättre på engelska. Svensk dialog blir ofta väldigt onaturlig och så även här,
johnaleks
2014-08-12
styltig i dialogen o spelet som alltid när det är svenskt men det är en bra o sedelärande historia om än förutsägbar, klass/kulturperspektivet går alltid hem hos mig liksom ett rakt berättande utan störiga avstickare
Mortiis
2014-03-11
Att den här filmen fick en guldbagge för bästa manus är ett skämt. Tar man dessutom med i beräkningen att den vann det priset framför Svinalängorna når det hela parodiska proportioner. Manus är, vill jag påstå, filmens absoluta svaghet och ett riktigt lågvattenmärke, främst på grund av den krystade dialogen som inte överhuvudtaget bär några likheter med hur folk pratar med varandra. Vikander gör hyfsat ifrån sig, och är väl egentligen det enda som är bra med filmen, trots att hon spelar en riktigt tråkig roll.
elzplz
2014-03-06
stark trea. alicia vikander är helt fantastisk.
emilstjernholm
2014-01-31
Visst är Alicia Vikander helt okej i huvudrollen, men hela historien är så satans förutsägbar. Svårt att klämma in någon nerv då.
2014-01-14
Alicia och Samuel är bra men det fattas nått, eller det fattas mycket. Jag hade inget större intresse fören i slutet och det räcker inte till mer än två.