3.2

Tigrar

Tigrar är en resa på liv och död genom den moderna fotbollsindustrin. Historien om hur 16-årige fotbollstalangen Martin Bengtsson såldes till en italiensk storklubb, en barndomsdröm som förvandlades till en iskall mardröm.

Originaltitel Tigrar
Alternativ titel Tigers
Regissör Ronnie Sandahl
Manus Ronnie Sandahl
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Erik Enge, Frida Gustavsson, Johannes Kuhnke, Maurizio Lombardi, Liv Mjönes, Henrik Rafaelsen, Lino Musella, Gianluca Di Gennaro, Daniele La Leggia, Alberto Basaluzzo

StureStenhög
2023-09-03
Det är ett väldigt intressant perspektiv på fotbollsvärlden vi blir presenterade för här. Då syftar jag både på ungdomsproffs-tillvaron i sig, men också förstås på fokuset på mental ohälsa. Filmer har stora förtjänster i skildringen av båda dessa, men också brister. Vi tas med till en värld som faktiskt känns autentisk även för oss som har ett stort fotbollsintresse, och det är sannerligen inte vanligt när det kommer till fotbollsfilmer. Men samtidigt blir dramaturgin gärna lite väl förenklad och tillspetsad, och det är man ju betydligt mer van vid. Men man låter åtminstone aldrig huvudpersonen reduceras till ett rent offer, han har egen agens och han hamnar i en värld som präglas av ett realistiskt framställt egenintresse snarare än filmsadism. Enge sköter sig också bra, men känslan efteråt är ändå att det är en lite svepande skildring av huvudpersonens psyke som vi har fått ta del av
BarryHero
2022-10-11
Jag känner till Martin Bengtsson som fotbollsspelare och har även läst boken som filmen bygger på. Hade ingen aning om att de ändrade så mycket av historien - t ex flyttat den till modern tid vilket dock inte stör så mycket. Däremot är Bengtsson mycket mer lovande här än han var i verkligheten - och i slutändan vet man inte vad man ska hoppas på. Personligen ville jag att han skulle bita ihop och få fotbollen att fungera. Också lustigt att den riktige Bengtsson var ointresserad av bilar och helst ville spela på sin gitarr i sitt rum. Dessa bitar har de hoppat över här. Gillade främst första 45 minuterna när det var mycket fotboll. Sen tappar den. Minns inte heller någon kärlekshistoria från boken. Måste ju även tillägga att titeln är helt obegriplig. Vad var det för fel på suveräna "I skuggan av San Siro"?
KyLLo
2022-10-10
Var inte intresserad men är inte förvånad.
svältaren
2022-09-29
Trovärdigt, tänkvärt och gripande.
mammene
2022-09-19
Är ingen sportfantast, men nyfiken på vad som försiggår i den världen. Tycker att man lyckas bra med att beskriva den hårda konkurrensen mellan spelarna och vad det mynnade ut i. Att uppleva allt genom Martins resa, hur hans mående påverkades efter hand. Tyckte att de svenska utförandet inte var på topp, kändes taffligt på något vis, utom av Erik Enge som växte mer och mer i sin roll. Kände att den här berättelsen följde med efter att filmen rullat.
Olof_Gronlund
2022-09-12
Gillar hur man fångar stämningen hela tiden och hur Martins mående filmas. Många close ups och Erik gör en grym insats här. Tror kanske inte man uppskattar filmen lika mycket om man inte gillar sport.
Ghostface
2022-05-13
Utan att ha läst boken ger filmen ett intryck som känns väldigt autentiskt men kanske inte den bästa personregin. Huvudrollen blir väldigt ensidig.
Albion
2022-03-08
Lite blandat det här men slutintrycket är att kontentan av berättelsen når fram och griper tag men utförandet och presentationen finns lite mer att önska. Det är för mycket närbilder på huvudpersonen och lite krystat skådespeleri/regi(?) och bildspråk. Betyget blir en 3;a
GroundhogDave
2021-10-01
Hade svårt för ändringarna gentemot boken eftersom de kändes som ett övergrepp mot huvudpersonens autentiska upplevelse... men efter lite googling gick det över. Faktum kvarstår dock: Boken 5a, Filmen 3a. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/g63JbJ/martin-bengtsson-vi-ar-inte-nagra-jarnstatyer-som-tal-allt
Ful_fisk
2021-09-29
Bra, välspelad och engagerande. Den djupare nerven går aldrig riktigt in, kanske pga att bildspråket inte är jättespännande. Men en sevärd film är det allt.